Nederlands statiegeldsysteem geeft aanleiding tot fraude

2 min.

Zwerfvuil

Volgens AD, dat verslag deed van de rechtszaak, gaat het om een totaalbedrag van €28.221,60. De man zette bestellingen bij de pick-uppoints klaar. Het viel echter op dat een flink aantal keren klanten meer statiegeld terugkregen dan het bedrag waarvoor ze boodschappen deden. Bij het pick-uppoint moeten medewerkers het aantal ingeleverde statiegeldverpakkingen zelf invoeren.

Uiteindelijk bestempelde Albert Heijn 87 bestellingen als verdacht en plaatste een camera bij het pick-uppoint. Daar bleek dat het telkens de betrokken medewerkers was die de boodschappen bracht. De rechter maakte uit de beelden op dat de verdachte de klanten kende. Ook de accounts die de bestellingen plaatsten kon de politie terugvoeren naar IP-adressen van de verdachte en zijn twee metgezellen.

De rechtbank vindt de verdachte bewezen verantwoordelijk voor 24 frauduleuze transacties en legde hem een taakstraf van 120 uur op met twee maanden voorwaardelijke celstraf. Albert Heijn moet de geleden schade van de fraude via een civiele zaak nog proberen terug te krijgen.

Gerelateerde artikels

Statiegeld zorgt voor meer zwerfvuil in Amsterdam
Nederlandse supermarkten beperken retour blik in strijd tegen statiegeldoverlast
Zwerfvuilacties

Dank aan alle vrijwilligers!

Zwerfvuilacties

2 min.

Actueel

Nieuwe tussenstand

Buurtsuper van het jaar

Nieuwe tussenstand

2 min.
Delhaize Neeroeteren weer open, Delhaize Lanklaar te koop
SuperMAG binnenkort in de bus

Inspiratie voor en verhalen over de foodretail

SuperMAG binnenkort in de bus

4 min.
cover-supermag-okt-2024-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy