Nederland: marktaandeel online bestelde boodschappen daalt
Volgens Distrifood daalt het marktaandeel van online boodschappen in Nederland met 1 procentpunt en vertegenwoordigt de daling meer dan €450 miljoen.
De daling wordt vooral veroorzaakt doordat minder huishoudens in Nederland online boodschappen doen. 21% van de huishoudens gaf aan weleens online boodschappen te bestellen. Daarbij zijn Noord- en Zuid-Holland koploper met een zogenoemde penetratiegraad van 25%. Utrecht scoort met 19% 1 procent minder dan de rest van Nederland waar 20% wel eens online boodschappen doet.
Die overall penetratiegraad van nu 21% lag in het najaar van 2020, tijdens de coronapandemie met 29% flink hoger. “Nederland was in de greep van coronamaatregelen en veel consumenten ontdekten in deze periode de 'veilige' manier van boodschappen doen via het internet. Nadat de maatregelen verdwenen keerde de Nederlandse consument weer terug naar de fysiek supermarkt”, schrijft Jeroen van der Weerd van Supermarkt & Ruimte.
Bron: Distrifood.nl