Nederland: marktaandeel online bestelde boodschappen daalt

2 min.

Volgens Distrifood daalt het marktaandeel van online boodschappen in Nederland met 1 procentpunt en vertegenwoordigt de daling meer dan €450 miljoen.

De daling wordt vooral veroorzaakt doordat minder huishoudens in Nederland online boodschappen doen. 21% van de huishoudens gaf aan weleens online boodschappen te bestellen. Daarbij zijn Noord- en Zuid-Holland koploper met een zogenoemde penetratiegraad van 25%. Utrecht scoort met 19% 1 procent minder dan de rest van Nederland waar 20% wel eens online boodschappen doet.

Die overall penetratiegraad van nu 21% lag in het najaar van 2020, tijdens de coronapandemie met 29% flink hoger. “Nederland was in de greep van coronamaatregelen en veel consumenten ontdekten in deze periode de 'veilige' manier van boodschappen doen via het internet. Nadat de maatregelen verdwenen keerde de Nederlandse consument weer terug naar de fysiek supermarkt”, schrijft Jeroen van der Weerd van Supermarkt & Ruimte.

Bron: Distrifood.nl 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy