Meer dan helft wil méér betalen voor duurzame producten

2 min.

Iets meer dan de helft (55%) van de shoppende Belgen zegt bereid te zijn een hogere prijs te betalen voor duurzame producten of diensten. Bijna driekwart (72%) stelt zelfs meer te willen betalen voor lokale producten. Dat blijkt uit een grootschalige bevraging van Ceusters, de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcenters in ons land.

Belangrijke nuance als we het over duurzaamheid hebben: het is nog altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Vastgoedspeler en -beheerder Ceusters nam de proef op de som en legde dit najaar enkele vragen over duurzaamheid voor aan 1.733 winkelende Belgen.

  • 55% van de ondervraagde shoppers geeft stellig toe bereid te zijn een hogere prijs te betalen wanneer de winkel duurzame producten of diensten aanbiedt.
  • 10% ligt er niet wakker van en is onbeslist,
  • “slechts” 35% wil niét meer betalen voor duurzaamheid.
  • Nog opvallender is het cijfer van 72%: dat is het aandeel bezoekers dat naar eigen zeggen bereid is meer te betalen voor lokale producten.
  • Slechts 21,8% toonde zich daartoe niet bereid.

Als de shoppende Belg gevraagd wordt of “duurzaamheid” mee bepaalt waar hij of zij gaat winkelen, stelt een relatief ruime meerderheid (61,5%) dat dit toch wel het geval is.

Alles samen zijn het - in tijden van stijgende energieprijzen en onzekere inflatietrends - uitspraken die opvallen, meent Hans Van Laer, head of marketing & research bij Ceusters. ​

Er zijn ook heel wat zaken die erop wijzen dat duurzaamheid in de praktijk nog net iets minder doorweegt. Sneller gaan winkelen in een winkelcentrum met veel groen, zonnepanelen en/of circulaire materialen?

  • Voor 43% doet het er toe,
  • 22% heeft er geen visie over,
  • en 35% vindt dat winkels zeker niet bezig hoeven te zijn met zaken zoals “meer groen”.

Mobiliteit

Als het op transport aankomt, komen bezoekers van binnenstedelijke winkelcentra meer te voet (8,8%) of met het openbaar vervoer (21,7%). Daarentegen wordt sneller in de wagen gesprongen (73,5%) wanneer mensen shoppingcentra of winkels bezoeken die buiten de stad gelegen zijn, ook al zijn deze uitstekend bereikbaar met de bus of de tram. 

De auto is trouwens ook niet geheel onverwacht populairder in de leeftijdscategorie 40-59 jaar (80%) terwijl het openbaar vervoer vaker gebruikt wordt door de jongste bezoekers, met name 34% van de -20 jarigen komt met het openbaar vervoer.

Ook opvallend in deze tijden: of er nu laadpalen staan, deelfietsen zijn, of carpoolmogelijkheden: de consument ligt er minder van wakker als we soms zouden hopen. 41% zegt dat weinig uitmaakt, 23,1% heeft er geen visie over, voor ruim 36% doet het er echter wél toe.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy