Leefbare marges
Is het de ouderdom? Of gewoon een diepgewortelde rebelse koppigheid? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over leefbare marges en Jumbo-ondernemers die klagen over hun verdienmodel.
Niet alleen Buurtsuper.be heeft de afgelopen maanden de franchisecentrales van AH Delhaize, Carrefour en Spar Colruyt Group bezocht met de boodschap dat de zelfstandige ondernemers meer marge nodig hebben. Ook in Nederland broeit één en ander.
In het Nederlandse Distrifood klaagde Jumbo ondernemersvoorman Johan Plemp over de marge van Jumbo, die de laatste jaren fors onder druk staat. In een groter artikel in Distrifood Magazine stond te lezen dat de nettomarge van de Jumbo-winkels tussen 2017 en 2021 daalde van 3,5 procent naar 2,6 procent. Ik denk dat veel Belgische franchisenemers onmiddellijk zouden tekenen voor een nettomarge van 2,6 procent …
Wij hebben met onze belangenorganisatie de afgelopen maand hard gevochten voor overheidssteun in deze voor onze leden bijzonder moeilijke periode. Uiteindelijk zijn er de Vlaamse overbruggingsleningen gekomen en heeft de federale regering vorige week de kredieturen van jobstudenten verhoogd. Vanaf 2023 zal er ook een RSZ-korting komen op de werkgeversbijdragen.
We zijn wél teleurgesteld over de directe compensatie die de Vlaamse regering biedt aan buurtsupers die operationeel verlies lijden door toedoen van de torenhoge energiekosten. De grootste ondersteuning zal dus toch moeten komen van de franchiseformules onder vorm van leefbare marges.
Zelfstandige ondernemers kijken vooral naar wat ze onderaan de lijn verdienen. En de franchiseformules moeten ervoor zorgen dat hun franchisenemers zich hiermee kunnen wapenen tegen de huidige én toekomstige uitdagingen.