Korte keten

2 min.

Hoe enthousiast verkopen buurtsupers en speciaalzaken lokale producten? Zijn ze helemaal overtuigd of zien ze nog hindernissen? Marketing Development onderzocht voor ons de laatste stand van zaken. 

Nagenoeg iedereen – maar liefst 89% van de ondervraagden – heeft minstens een of meerdere lokale producten in zijn of haar aanbod. Het blijken eerder de supermarkten te zijn die lokale producten verkopen, daar heeft 95% een lokaal aanbod. Bij de speciaalzaken daalt dit een beetje tot 77%.

Welke lokale producten worden het meest verkocht? Vooral zuivel (58%), droge voeding (54%) en bakkerijproducten (51%) uit de buurt zijn populair. Gevolgd door groenten (43%), non-alcoholische dranken (40%) en fruit (32%) (zie figuur 1). 

Wat is de belangrijkste reden om lokale producten aan te bieden? Twee redenen springen er meteen uit: het onderscheidend vermogen en een imago als lokaal verankerd bedrijf. De verkoop van lokale producten heeft dus duidelijk een commercieel aspect, maar ook kwaliteitsaspecten zoals versheid en duurzaamheid spelen een rol.

Buurtsupers en speciaalzaken hebben met andere woorden goed begrepen dat ze zich met een fi jn en kwalitatief lokaal aanbod sterk kunnen onderscheiden op hun markt. Bovendien versterkt het hun imago als een onderneming die haar lokale markt goed kent en begrijpt. Maar ook een betere kwaliteit, grotere versheid en hogere marges overtuigen buurtsupers en speciaalzaken om te kiezen voor een lokaal aanbod (zie figuur 2).   

Wat zijn de drempels? Dat een aantal winkels (nog) geen lokale producten verkoopt heeft te maken met administratieve beslommeringen zoals het extra werk – omdat je met meerdere kleinere leveranciers te maken hebt – en een onvoldoende en soms wisselend aanbod. 

En wat met het aandeel lokale producten? Bij buurtsupers draait dit gemiddeld rond de 3%. Bij speciaalzaken schommelt dat percentage erg en hangt het af van het soort zaak en de beschikbaarheid van producten.

Nog interessanter is de groei van dat aandeel. Gemiddeld groeide het aandeel lokale producten met maar liefst 35% over de laatste vijf jaar. Er zijn zelfs winkels die hun omzet van het lokale assortiment verdubbelden ten opzichte van vijf jaar geleden. 

We vermoeden alvast dat deze evolutie zich in de komende jaren alleen maar zal verderzetten.

Ga mee op inspiratietour in Limburg!

Ga mee op inspiratietour in Limburg!

Tijdens onze Inspiratietour in Limburg op maandag 20 juni bezoeken we zowel detailhandelaars die een inspanning leveren rond verkoop van lokale producten, als landbouwers en telers die een aanbod hebben voor deze markt.

Op het einde van de dag is er een smaakmarkt waar verschillende lokale producenten hun assortiment trots aan de deelnemers zullen voorstellen én mogelijke samenwerkingen bespreken.

De dag afsluiten doen we met een lekker diner op basis van – hoe kan het anders – lokale producten

Meer weten en inschrijven

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy