‘Jumbo kan het gedrag van de Belg nog onvoldoende lezen’

4 min.

Met minder dan 5 procent marktaandeel was Jumbo 15 jaar geleden een kleine Nederlandse supermarktketen. Vandaag moet het bedrijf van de familie Van Eerd met 705 winkels, bijna 10 miljard euro omzet en net geen 22 procent marktaandeel in Nederland alleen Albert Heijn voor laten.

De immense groei kwam er in grote mate dankzij CEO Frits van Eerd (55). Hij besloot in 1996 samen met zijn ouders en twee zussen hun groothandel om te bouwen tot een supermarktketen. Daarna namen ze veel grotere concurrenten als Super de Boer en C1000 over.

Het leverde de ondernemer een imago op: Frits van Eerd wil altijd winnen. Ook in zijn vrije tijd. Hij werd Benelux-kampioen in het Formule Renault-autoraceklassement en Nederlands rallykampioen.

Van Eerd heeft meteen een analyse klaar als we hem vragen waarom hij zich in België nog niet tot winnaar kan uitroepen. Twee jaar geleden opende Jumbo zijn eerste Vlaamse winkel, met de boodschap dat er over vijf jaar honderd Jumbo’s zouden zijn. Maar Jumbo haalde zijn tussentijds doel van 15 winkels pas vorig jaar, met één jaar vertraging. Dit jaar moeten er 15 bijkomen, maar er ging er nog maar één open.

Ook met onze ambitie heeft het niets te maken, want die honderd winkels willen en zullen we openen.

Frits van Eerd

Van Eerd: ‘Het is het proces dat erbij komt kijken. In België werkt het anders dan in Nederland. Als we daar een locatie te pakken hebben, moeten we het pand gewoon inrichten en de winkel kan open. In België krijg je vaak nog een vergunningsproblematiek op je bord. Of we die honderd winkels zoals vooropgesteld tussen 2025 en 2027 zullen halen, ligt dus niet aan ons. We vinden vlot locaties. We hebben er veertig tot vijftig vastliggen.’

‘Ook met onze ambitie heeft het niets te maken, want die honderd winkels willen en zullen we openen. Dat zeg ik niet alleen omdat dat een heel stoere uitspraak is. Als je een keten wilt bouwen, doe je dat niet met 18 winkels. Dan is honderd echt een minigetal. Je hebt schaal nodig als je lokaal producten wilt inkopen en de formule zo dicht mogelijk bij de Belg wilt brengen. Ook voor e-commerce is schaal belangrijk (webwinkels hebben hoge kosten, red.)

Steken uw concurrenten u stokken in de wielen door vergunningen aan te vechten, zoals uw bedrijf eerder aangaf?

Van Eerd: ‘Ja. Weet je, het ligt niet alleen aan de concurrenten. Er zijn ook de buurtbewoners, de gemeentes...’

U bent niet de eerste Nederlandse winkelketen die op de trage vergunningsprocedure botst. Hebt u uw huiswerk niet goed gemaakt?

Van Eerd: ‘Toch wel. Maar het is niet omdat je weet dat het niet zo makkelijk wordt, dat je helemaal voorbereid bent. We passen ons aan door nog meer Belgen aan te nemen op ons hoofdkantoor in Brasschaat. Ik ga dadelijk bijvoorbeeld ook naar Brussel. Daar zit ik samen met mensen die ons gaan helpen met locaties vanuit de politiek. Dat is iets wat voor mij nieuw is. Dat heb ik in Nederland nooit moeten doen.’

‘Als we in Nederland een winkel openen, kunnen we alles voorspellen: de omzet, de kosten, de groei. Dat is compleet anders in België. We kunnen het gedrag van de Belg nog onvoldoende lezen. Het is totaal geen vanzelfsprekendheid dat we in België bereiken wat we in Nederland bereikt hebben. We hebben 18 winkels in een nieuwe markt. We zitten dus in een experimentele fase. Het ondernemerschap moet prevaleren. We moeten continu schakelen. Twee jaar geleden hadden we duizend Belgische producten in ons aanbod. Dat zijn er intussen (legt nadruk) dui-zen-den.’

Moet u om het verschil te maken niet de laagste prijs beloven, zoals u in Nederland met veel succes doet?

Van Eerd: ‘We willen én een breed assortiment én lage prijzen én goede service. Jumbo zal dus niet de allergoedkoopste zijn (dat belooft Colruyt al, red.) , maar wij hebben wel lage prijzen. Qua vaste prijzen zitten we erg dicht bij Colruyt. Ten opzichte van Carrefour en Delhaize zijn we een stuk goedkoper.’

Bron: De Tijd

Download het volledige artikel hieronder! 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy