Jumbo wil zich met eigen huismerk qua kwaliteit meten met de bekende merken, maar de prijs is lager. Daarmee springt 'Jumbo's' in het groeiende gat tussen de basishuismerken en de flink duurder geworden bekende merken. Dat benadrukte Relph Bertrand, formuledirecteur in een interview met het Nederlandse Distrifood.
Lees het interview hieronder.
‘Een huismerk is over het hele assortiment hetzelfde, met dezelfde uitstraling en positionering. Dat is bij ons niet het geval’, aldus Relph Bertrand, formuledirecteur in het Nederlandse Distrifood. Geen klassiek huismerk dus, maar het is ook niet de bedoeling om de A-merken ermee te vervangen.
‘We zijn ook heel trots om A-merken te verkopen', zegt Bertrand. 'Maar waar klanten vragen om innovatie of een kwaliteitsverbetering tegen een bepaalde prijs en A-merken spelen daar niet op in, daar ontstaan kansen. Dus niet in plaats van A-merken, maar we willen wel een beetje de strijd aangaan.' Bertrand geeft een paar voorbeelden. 'Neem nu het koffieschap: daar zijn verschillende varianten Jumbo’s koffiebonen verschenen, voor ongeveer €4,50 tot €5,50 per pond. Boven die reguliere varianten lanceert Jumbo's ook specialty-varianten voor prijzen van €9,50 tot €11.’
Bij het schap met jampotjes vervangt Jumbo's de huismerklijn jam en plaatst er een lijn met fruitspreads bij. ‘Die mogen we geen jam noemen, omdat er minder suiker in zit. Maar ze hebben ook meer smaak, meer variatie en meer mogelijkheden.’ De verpakking daarvan heeft een speelse, kleurrijke uitstraling, terwijl de uitstraling van de verse pasta’s en pastasauzen juist traditioneel Italiaans aandoet. ‘Een traiteur-uitstraling’, stelt Bertrand. Met de groentespreads wil Jumbo's een nieuwe productlijn opzetten in de winkels, die het ook nog eens makkelijker én lekkerder maakt om groente te eten. Dat geldt ook voor een nieuw segment dat nog in de pijplijn zit: een twintigtal smaakmakers zoals kruidenmixen, oliën en boters.
Jumbo ontwikkelde de Jumbo’s-producten grotendeels met de zes chefs van het Foodcollege. ‘We zijn aan het pionieren, echt een merk aan het bouwen. We willen geen copycat, maar een echt merk dat herkenbaar is, vrolijkheid uitstraalt en een tikkie eigenwijs is misschien. Dat kost tijd. Jumbo’s is een merk dat zich in kwaliteit kan meten met de beste A-merken van de wereld. Het zijn producten die minimaal met een 8+ zijn beoordeeld.’
Door te kiezen voor de merknaam Jumbo’s wil de retailer dat het beoogde succes van de producten aan het hele concern blijft plakken. ‘We willen ook absoluut niet een merknaam die als een niche boven de A-merken staat, maar heel breed toegankelijk is.’ In andere categorieën houdt Jumbo vast aan een bestaand eigen merk, zoals Dors in het bierschap.
Anderhalf jaar geleden werden de ideeën voor een eigen merk concreet. De ontwikkeling van de producten zelf kan tot 43 weken duren, zegt chef-kok en productontwikkelaar Ton Verhaar. Samen met vijf collega’s ontwerpt hij bij het Jumbo Foodcollege recepten, bedenkt nieuwe toepassingen en test veel producten.
Afgelopen week kwamen ondernemers en filiaalmanagers van Jumbo naar Veghel om de producten te proeven. ‘Tegen hen zeggen we: zet het op de kantinetafel, geef het medewerkers mee om thuis te proeven en geef het ook mee aan de klanten. Je mag gewoon een potje meegeven aan klanten.’ De eerste resultaten zijn alvast positief. ‘Ondernemers kiezen soms eerst een kleine selectie maaltijden. Dat loopt zo goed dat ze nu alles willen hebben.'
Bron: Distrifood.nl