Jef Colruyt voorspelt bloed in retailsector
De druk op de retailsector is immens, dat zegt Jef Colruyt in een interview in De Standaard vandaag. “Een groot deel van de Belgische voedingswinkels is in handen van zelfstandigen. Iedereen vraagt zich af hoe die winkels de forse kostenstijging gaan overleven”, aldus Colruyt.
“Vorig jaar stegen onze energiekosten met 40 miljoen. Dit jaar met 70 miljoen ondanks dat we de helft van onze stroom zelf produceren. Voor zelfstandige winkeliers die hun energiekosten zien verdrievoudigen, is het een drama. En de winter moet nog komen”, waarschuwt hij.
Op korte termijn is het een kwestie van de storm te doorstaan. Voor dit lopende boekjaar, waarvan de helft ondertussen voorbij is, wordt het zwaar. Colruyt verwacht dat de kosten met meer dan 200 miljoen stijgen, een toename van 10 %. De loonkosten stijgen met de gezondheidsindex, maar de voedingsinflatie ligt lager.
Colruyt kan de stijgende kosten niet volledig doorrekenen. Het gevolg is dat de brutomarge verder daalt. In het boekjaar dat op 31 maart afsloot, haalde Colruyt een nettowinst van 287 miljoen. Een jaar eerder was dat 415 miljoen. Het dividend werd al verlaagd en dit jaar zit er een nieuwe daling aan te komen.
Jef Colruyt roept de overheid op om efficiënter met het belastinggeld om te springen in plaats van telkens weer de lasten te verhogen. “Het geld zit niet meer waar men denkt dat het zit”, zegt hij daarover nog. De voedingsmarkt krimpt met 4 %, maar Colruyt ziet de omzet, exclusief de verkoop van brandstof, met ongeveer 4 % stijgen. De groep houdt commercieel dus stand. Colruyt ziet het aantal klanten stijgen, maar de kassatickets krimpen.
Het is uitkijken welke winkelketens deze crisis niet overleven. Makro en Metro zitten al in een sterfhuisconstructie. Ook Smatch en Cora zitten in zwaar weer. Carrefour klaagt er dan weer over dat België een moeilijke markt is. Eenzelfde boodschap stuurde Frans Muller, topman van Ahold Delhaize, uit.
Een groot deel van de Belgische voedingswinkels is in handen van zelfstandigen. “Iedereen vraagt zich af hoe die winkels de forse kostenstijging gaan overleven. De winkelier kan dit geen twee jaar volhouden.”
Bron: De Standaard - do. 29 sep. 2022
Actueel

Weekend van de klant 2023
Heb jij je attenties en promopakket goed ontvangen?
Lees artikel

Belorta
Lokale telers in pop-upexpo van fotograaf Jimmy Kets
Lees artikel
