Jaaroverzicht 2020

10 min.

Het afgelopen jaar was het jaar waarin jullie hebben bewezen hoe veerkrachtig, moedig en creatief buurtsupers zijn. Bedankt om er te staan, elke dag opnieuw.

Het voltallige Buurtsuper.be-team wenst je een liefdevol en gelukkig 2021!

We blikken nog even terug naar onze ‘best of’ 2020 in het overzicht hieronder.

JANUARI: Perfecte buren en gele hesjes

Steeds meer vergunningsaanvragen van buurtsupers worden geweigerd, spijts hun kernversterkend karakter. Daarom stellen we een dossier samen met (anonieme) getuigenissen van buurtsupers om te sensibiliseren rond de kwalijke gevolgen van deze evolutie.

En Jean Vanempten van De Tijd haalde een interessante conclusie uit de studie van de Franse denktank Conseil d’analyse économique. Zij komen tot de conclusie dat de leefomgeving een belangrijke rol heeft gespeeld in de onvrede van de zogenaamde 'gele hesjes'.

Buurtsuper.be hekelt burenprotest tegen winkeluitbreidingen

Oproep: getuigenis ivm vergunningsaanvragen

Gele hesjes missen een buurtwinkel

FEBRUARI: Flexi-jobs en tabaksstappenplan

Sinds januari 2018 kunnen ook gepensioneerden flexi-jobben. Even komt de kritiek dat het statuut de tewerkstelling van vaste medewerkers zou bedreigen. Uit ons onderzoek blijkt echter dat onze leden vooral flexi-jobbers aanwerven ter vervanging van jobstudenten, die op sommige momenten niet beschikbaar zijn.

Buurtsuper.be wil samen met Kom Op Tegen Kanker en de regering een stappenplan uitwerken waar de maatregelen elkaar niet in ijltempo opvolgen. Hierdoor moeten tabaksverkopers de kans krijgen om zich beter voor te bereiden.

Buurtsuper.be: Flexi-job beste tewerkstellingsmaatregel ooit!

Aantal flexi-jobbers onder gepensioneerden bijna verdrievoudigd

Buurtsuper.be pleit voor stappenplan in tabaksbeleid

MAART: Ongezond virus bestrijd je met gezond verstand

Alles wat je moet weten over de impact van het coronavirus op jouw bedrijf, vond (en vind) je via de corona FAQ's op de website van Buurtsuper.be.

Zelfstandige supermarktuitbaters meldden té strikte controles op de corona-richtlijnen in hun winkel. Buurtsuper.be vroeg aan de controlerende overheden om rekening te houden met de crisistoestand die er in alle supermarkten heerst.

Corona website en hulplijn van Buurtsuper.be

Buurtsuper.be vraagt controles met ‘gezond verstand’

APRIL: Een hart onder de riem voor jouw Super Team!

De federale regering zorgt voor extra hulp voor onze supermarkten en speciaalzaken. Buurtsuper.be blijft hameren op de flexibilisering van de arbeid.

PMO, het opleidingscenter van Buurtsuper.be, verstuurt een poster naar alle Buurtsuper.be-leden met bemoedigende woorden. PMO ontwikkelde tijdens de lockdown ook een 'corona stress-scan' die supermarktmedewerkers helpt om veerkrachtiger en weerbaarder het werk aan te vatten.

Federale regering keurt extra hulp voor supermarkten goed

Update corona steunmaatregelen

Hart onder de riem voor alle Super Teams

Hart onder de riem van PMO

PMO lanceert corona stress-scan

Corona stress-scan: "Heel goed om je verhaal eens te kunnen vertellen"

MEI: Franchisebescherming en medewerkers die verantwoordelijkheid nemen en krijgen

Het nieuwe WER (Wetboek Economisch Recht) zal ook impact hebben op franchisecontracten. We hameren er op dat franchisenemers hun contract(verlenging) laten analyseren alvorens het te tekenen!

PMO is in 2020 van koers veranderd. Via de ‘Me and my team’ opleiding worden de leidinggevenden gecoacht. Kris Borloo is alvast enthousiast.

Nieuwe B2B-wetgeving beschermt franchisenemers

‘Me and my team’

“Een coachend gesprek neemt meer tijd in beslag maar het resultaat is 10 keer beter!”

JUNI: Buurtsuper zoekt (en vindt) boer

Om de band tussen boer en burger te versterken, komt er op initiatief van Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits en VLAM een charter ter promotie van lokale voeding. 23 partners uit de voedingssector, waaronder ook Buurtsuper.be, zetten hun schouders onder dit project.

Steeds meer hoeveproducten in buurtsuper

Buurtsuper.be partner in nieuwe charter 'lokale voeding'

JULI: Buurtsuper.be project voor speciaalzaken

Buurtsuper.be kiest met haar project 'De moed om ietsje duurder te zijn' voor hippe speciaalzaken die niet tégen de toekomst zijn, maar ervoor kiezen om samen zélf de toekomst te bouwen. Lees de getuigenis van Vicky Margory en Michaël Van Poucke.

"Een menselijk klankbord in digitale tijden”

AUGUSTUS: Buurtsuper pakt marktaandeel maar winst blijft beperkt

"De supermarkten met zelfstandige uitbaters draaiden fors hogere omzetten tijdens de coronacrisis", zei Luc Ardies van Buurtsuper.be in Trends. "Maar in de voorbije jaren was één op vier onderzochte supermarkten van zelfstandigen verlieslatend."

"Eén op de vier supermarkten van zelfstandigen draaide verlies"

"Eén op de vier supermarkten van zelfstandigen draaide verlies voor de coronacrisis"

SEPTEMBER: Filmpjes delen van Astrid Coppens en zwerfvuil opruimen

Voor onze campagne ‘De buurtsuper, jouw perfecte buur’ gingen verschillende influencers bij hun buren langs om dingen te vragen die je normaal enkel bij je buurtsuper zou vinden. Uit hun zoektocht blijkt dat de buurtsuper echt de énige buur is waar je alles aan kan vragen! Het leverde enkele hilarische filmpjes op.

Verschillende Buurtsuper.be-leden organiseerden ook lokale zwerfvuilacties. Hiermee benadrukken ze hun belangrijke maatschappelijke rol binnen de gemeente.

Buurtsupers werden 40.000 keer bedankt tijdens imagocampagne ‘De buurtsuper, jouw perfecte buurt’

Deel de filmpjes van Nick, Astrid en Emilie!

Zwerfvuilacties in beeld

OKTOBER: Buurtsuper.be in nieuw kleedje. En… na 500 dagen een nieuwe regering!

Via een nieuwe huisstijl en een volledige restyling van de communicatiekanalen willen we nog meer inzetten op het verbinden en inspireren van onze leden.

De formatienota van de Vivaldi-regering telt bijna 150 pagina’s. Buurtsuper.be volgt de punten die voor zelfstandige supermarkten en speciaalzaken belangrijk zijn, van nabij op.

Nieuwe look & media voor Buurtsuper.be

Welke impact heeft formatienota op voedingshandel?

NOVEMBER: Bibberen en zingen

Het bezoek van een FAVV-inspecteur levert soms bange momenten op. Leden van Buurtsuper.be kunnen zich gratis laten begeleiden op gebied van voedselveiligheid en een eventuele validatie van hun HACCP-systeem.

714 zelfstandige supermarkten namen deel aan onze imagocampagne. De zes ‘Super Teams’ werden bij wijze van verrassing bezocht en bezongen aan de hand van een speciaal gecomponeerd ‘Super Team lied’.

"Fijn dat we altijd bij iemand terecht kunnen"

"Fijn om weten dat we altijd bij iemand terecht kunnen"

Super Team lied

Ode aan alle teams

Super Team lied

3 min.

DECEMBER: Kafka en "compleet van de pot gerukt”

De Kamer van Volksvertegenwoordigers keurde het wetsvoorstel van Christian Leysen en Marianne Verhaert (Open VLD), dat de categorie fruitsappen uit de accijnswetgeving voor dranken haalt, unaniem goed.

Onze buurtsupers, en andere winkels van meer dan 400 vierkante meter, zijn niet langer verplicht om een bewakingsfirma’s in te schakelen om de toegangscontrole te regelen.

Bpost wil 650 postkantoren omvormen tot kruidenierswinkels. Luc Ardies van Buurtsuper.be noemt de plannen van Bpost ‘hallucinant’.

Einde van kafka-toestanden rond fruitpersmachine

Verplichting bewakingsfirma geschrapt

Bpost wil buurtsuper spelen