Huiskameractie groot succes

2 min.

Buurtsuper.be plaatste afgelopen vrijdag een sofa in AD Willebroek en liet Xavier Taveirne er buurtbewoners interviewen over de belangrijke rol die de buurtsuper in hun leven speelt. Heel wat media namen de actie alvast over. 

Het Nieuwsblad - vrij 25 nov. 2022

Buurtsuper.be vraagt aandacht voor rol van lokale winkels: “Meer dan een plaats om je boodschappen te doen”

In supermarkt AD Delhaize in Willebroek was er vrijdag een actie tegen vereenzaming. De actie is een initiatief van Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van zelfstandige supermarkten, en wil er aandacht mee vragen voor de vereenzaming en verzuring van onze samenleving.

 Buurtsupermarkten nemen vaak een belangrijke maatschappelijke rol op in hun buurt. “Mensen leven steeds meer naast elkaar dan met elkaar”, zegt Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder bij Buurtsuper.be. “De coronacrisis heeft bewezen dat zowel oudere als jongere mensen nood hebben aan sociaal contact. Nu in vele gemeenten, dorpen en stadswijken de lokale bakker, bank of postkantoor, wijkschooltje en dorpscafé verdwijnen, is de buurtsupermarkt nog een van de weinige plaatsen waar buurtbewoners elkaar ontmoeten, een praatje slaan of gewoonweg elkaar groeten.”

Om dit in de kijker te zetten werd vrijdag een gezellige huiskamer gebouwd in het midden van AD Delhaize op de Dendermondsesteenweg in Willebroek. Buurtbewoners kwamen er vertellen welke rol de supermarkt in hun leven speelt. De gesprekken, die live werden uitgezonden via Facebook, werden geleid door moderator Xavier Taveirne.

Maatschappelijke rol
Frédéric van Hoecke, uitbater van AD Delhaize Willebroek, is zich bewust van de maatschappelijke rol van zijn winkel. “Een buurtsupermarkt is meer dan een plaats om je boodschappen te doen. Hier vinden ontmoetingen plaats. Zeker tijdens corona speelden wij een belangrijke rol. Ook nu, tijdens de energiecrisis, ondersteunen wij veel lokale verenigingen die het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden.”

Erik en Caroline zijn beiden trouwe bezoekers van de buurtsupermarkt. “Het is in de eerste plaats een supermarkt waar je alles vindt op enkele kilometers van mijn huis. Het personeel kent je persoonlijk en is heel vriendelijk en behulpzaam. Het is hier aangenaam winkelen. Op den duur maken ze deel uit van je sociaal netwerk. Ik zal niet makkelijk ergens anders gaan winkelen. We voelen ons hier heel goed.”
 
Ward Bosman

Gazet van Antwerpen - zat. 26 nov. 2022

“Meer dan een plaats om je boodschappen te doen”

In supermarkt AD Delhaize in Willebroek was er vrijdag een actie tegen vereenzaming. De actie is een initiatief van Buurtsuper.be. De Unizo-organisatie van zelfstandige supermarkten vraagt aandacht voor de vereenzaming en verzuring van onze samenleving.

 
Buurtsupermarkten nemen vaak een belangrijke maatschappelijke rol op in hun buurt. “Mensen leven steeds meer naast elkaar dan met elkaar”, zegt Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder bij Buurtsuper.be. “De coronacrisis heeft bewezen dat zowel oudere als jongere mensen nood hebben aan sociaal contact. Nu in vele gemeenten, dorpen en stadswijken de lokale bakker, bank of postkantoor, wijkschooltje en dorpscafé verdwijnen, is de buurtsupermarkt nog een van de weinige plaatsen waar buurtbewoners elkaar ontmoeten, een praatje slaan of gewoonweg elkaar groeten.”

Om de belangrijke rol van de buurtwinkels in de kijker te zetten, werd vrijdag een gezellige huiskamer gebouwd in het midden van AD Delhaize op de Dendermondsesteenweg in Willebroek. Buurtbewoners kwamen er vertellen welke rol de supermarkt in hun leven speelt. De gesprekken, die live werden uitgezonden via Facebook, werden geleid door moderator Xavier Taveirne. Frédéric van Hoecke, uitbater van AD Delhaize Willebroek, is zich bewust van de maatschappelijke rol van zijn winkel. “Een buurtsupermarkt is meer dan een plaats om je boodschappen te doen. Hier vinden ontmoetingen plaats. Zeker tijdens corona speelden wij een belangrijke rol. Ook nu, tijdens de energiecrisis, ondersteunen wij veel lokale verenigingen die het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden”, zegt Frédérik.
 
“Deel van sociaal netwerk”
 Erik en Caroline zijn beiden trouwe bezoekers van de buurtsupermarkt. “Het is in de eerste plaats een supermarkt waar je alles vindt op enkele kilometers van mijn huis. Het personeel kent je persoonlijk en is heel vriendelijk en behulpzaam. Het is hier aangenaam winkelen. Op den duur maken ze deel uit van je sociaal netwerk. Ik zal niet makkelijk ergens anders gaan winkelen. We voelen ons hier heel goed”, besluiten ze. (wabo)
 

De Zondag - zondag 27 nov. 2022

Gerelateerde artikels

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy