Hoe Alfa Fish uitgroeide tot de snelstgroeiende vishandel van België

3 min.

Vis- en schaaldierengroothandel Alfa Fish is met een verzesvoudiging van de omzet in zeven jaar tijd de snelstgroeiende vishandel van ons land. Met versheid, kwaliteit en duurzaamheid tegen scherpe prijzen maakt dit familiebedrijf duidelijk het verschil.

Lees hieronder hun verhaal in een artikel van Made in Antwerpen. 

Broers Christophe (36) en Steven (33) Timmermans werkten na hun universitaire economische studies eerst als bankiers. “We komen helemaal niet uit een familie van visverkopers. Vroeger was hier een haringrokerij Geens waar onze vader Michel (65) als boekhouder werkte. In 1997 wou de toenmalige eigenaar het bedrijf verkopen. Hij had al verregaande gesprekken met een kandidaat, tot papa op een avond besliste: ik koop het! Moeder was daarvan niet op de hoogte. Vader kende de cijfers, maar wist niks van vis verkopen. Toch werkte hij zich snel in. Als jobstudenten kwamen wij hier al helpen”, vertelt Steven.

In 2015 verliet Steven de banksector om mee in het bedrijf te stappen, in 2017 volgde ook Christophe. “Een grote stap, maar we geloofden er in. Rood vlees gaat achteruit, maar elk jaar stijgt de visconsumptie in België met 4 tot 5%. We hebben intussen ook wel de passie voor vis.” De meeste mensen kennen De Vistafel op Groot Veerle, het winkelgedeelte waar ze rechtstreeks aan de consument verkopen. Maar het grootste deel van hun omzet draaien ze als groothandel aan horeca, cateraars en retailers.

Een van de eerste veranderingen die de broers doorvoerden was het wijzigen van de vroegere naam Roem der Kempen in Alfa Fish. “In onze klantenkring zitten mensen van tal van nationaliteiten. Alfa Fish klinkt internationaler. We leveren ook aan festivals als Tommorowland, aan vliegmaatschappijen, cateraars en een aantal sterrenrestaurants.”

We kopen op veilingen ook de bijvangst. Dat zijn de minder populaire of onbekendere vissen die anders soms overboord worden gegooid, terwijl ze toch al dood zijn. Zonde, daarom is ons assortiment hier ruimer dan doorsnee.

Vader en moeder werken nog altijd mee. De meeste vis- en schaaldieren kopen ze rechtstreeks op veilingen. Met 365 zonnepanelen op het dak zetten Steven en Christophe hard in op duurzaamheid. “Daarom dat we op veilingen ook bijvangst kopen. Dat zijn de minder populaire of onbekendere vissen zoals rode poon of wijting die anders soms overboord worden gegooid, terwijl ze toch al dood zijn. Zonde, daarom is ons assortiment hier ruimer dan doorsnee.” Bij Alfa Fish gooien ze ook zo weinig mogelijk weg. Zelfs visgraten zitten in een aparte diepvriezer. "Onze reststromen gaan naar dierenvoer. De piepschuimkisten waarin de vis arriveren worden gerecycleerd. Alles eigenlijk.”

Alles samen werken er bij Alfa Fish zo’n vijftig mensen. Van 150 naar 1.000 horecazaken om te beleveren per week, van gemiddeld 9.000 naar 50.000 kilo vis per week: het gaat hard voor de Brechtse ondernemers. De voorbije feestweken zagen ze een shift naar het luxueuzer segment, met kreeft, oesters, kingkrab en sint-jacobsvruchten. Zelf eten ze drie tot vijf keer per week vis. “Zoals gezondheidsexperts dat ook aanraden”, vertelt Steven. “In het mosselseizoen eet ik zelfs élke dag mosselen, om de dagelijkse kwaliteit te testen.” Een beetje zoals de trappistenbrouwerij in Westmalle elke middag een bierproeverij houdt.

Bron: www.made-in.be/antwerpen

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy