Het moet van binnen komen

2 min.

Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over de Messi’s van de arbeidsmarkt. 

Begin deze week trokken we met onze derde groep zaakvoerders van buurtsupers en speciaalzaken naar Amsterdam op inspiratiereis. Cor Hospes, veelgevraagd spreker in Nederland, deelde ’s avonds in het hotel zijn inzichten over de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe vind je gemotiveerde medewerkers en hoe hou je ze ook betrokken? “Het moet van binnenuit komen!”, was zijn advies.

Deze week in Trends een interessant artikel met dezelfde conclusie. Je moet autonomie geven en vooral mens- in plaats van taakgericht werken. Er is nood aan een Copernicaanse revolutie op de arbeidsmarkt. Professor arbeidssociologie Geert Van Hootegem (KU Leuven): “Autonomie, zelf en samen met anderen het verschil kunnen maken. Werk is heel zingevend als mensen met hun werk steentjes kunnen verleggen in de economie en de samenleving.”

We merken inderdaad steeds meer dat jonge sollicitanten vooral zinvol werk willen verrichten en deel willen uitmaken van een toffe en geëngageerde groep collega’s. Maar in welke mate is dat ook toepasbaar in onze winkelsector? In een winkel is het trendy en meer autonome thuiswerken uiteraard niet mogelijk. Hoe kunnen we winkelmedewerkers dan toch dat stukje autonomie te geven binnen hun strakke job- en taakbeschrijving?

Als een winkelmedewerker initieel een creatieve job ambieerde, maar daar uiteindelijk niet toe kwam, is het dan niet beter om die creatieve geest als part of the job aan te spreken in plaats van externe bedrijven of mensen hiervoor in te huren? “Bedrijven kunnen autonomie op de werkvloer meer kans op slagen geven door het juiste kader te scheppen. Uitgaan van de mens achter de werknemer, staat centraal. Wat werkt voor Jan werkt misschien niet voor Marie”, zegt Steffie Desart als arbeidspsycholoog in Trends.

In de ene sector is het al wat gemakkelijker om de nodige vrijheid binnen het opgelegde kader te geven, maar het loont de moeite om als zaakvoerder minstens na te denken over hoe en welke beslissingsmacht je dan wél kan geven aan medewerkers en hoe het werk uiteindelijk wordt verdeeld. Geert Van Hootegem, de Leuvense professor, stelt tot slot voor om te vertrekken van het team en niet van de functie binnen de organisatie.

“Je hebt een betrouwbare keeper en verdedigers nodig, middenvelders die het spel verdelen en spitsen die scoren. Als je als bedrijf allemaal Messi’s zoekt, dan zul je ze zeker op de huidige arbeidsmarkt niet vinden.”

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy