Het gereedschap van Europese supers om prijsstijgingen en margedruk aan te pakken

4 min.

Het inflatiespook speelt niet alleen Nederlandse supermarkten parten. In heel Europa sleutelen formules aan de marge, door bijvoorbeeld meer in te zetten op huismerken. Ook proberen verschillende supermarktketens hun prijsimago te beschermen door bijvoorbeeld een vastlaagassortiment in te voeren. Distrifood neemt een kijkje in de Europese gereedschapskist met gereedschap om én marge én prijsimago te beschermen.

Dat prijzen in Europa zo snel stijgen heeft voor een groot deel te maken met de oorlog in Oekraïne. Het land is een belangrijke bron van graan en oliezaad. Daarnaast hebben productiestops in China en uitvoerverboden uit India en Indonesië voor palmolie en tarwe invloed op de prijzen. Kortom, welke wapens zetten de Europese supers in om inflatie te bestrijden?

Wapen 1: Het huismerk

De Italiaanse marktleider Coop Italia gaat zijn huismerkrange in twee jaar uitbreiden met meer dan 5000 artikelen. Het doel is om de eigenmerkomzet in deze periode te verdubbelen van €3 miljard naar €6 miljard. In eerste instantie zijn ontbijtproducten gelanceerd, daarna volgen frisdranken, pasta en andere productcategorieën met speciale nadruk op glutenvrij, vrij-van en biologische producten. 

Wapen 2: Vastlaag als strijdmiddel

Met vaste prijsverlagingen van 5 tot 30 % op een selectie van 500 basisproducten wil Delhaize de inflatie te lijf gaan. De campagne wordt gevoerd met als kenmerk ‘Onze kleine leeuwtjes’.

Volgens Delhaize zonder een compromis te sluiten op het vlak van kwaliteit of gezondheid. De lijn lijkt op die van Prijsfavorieten van AH in Nederland. Dat is een reeks van ruim 1000 producten die 'vastlaag* in het assortiment zitten en als wapen gelden tegen Jumbo. In België is Colruyt de grote concurrent van Delhaize die ook een 'vastlaagstrategie' toepast.

* De Vast Laag-artikelen zijn zo laag geprijsd, dat ze zijn uitgesloten van elke vorm van korting. Vast Laag-artikelen kunnen dus bijvoorbeeld niet gecombineerd worden met kortingsacties zoals kortingstickers, kortingscouponnen of andere voordelen.

Wapen 3: Nog meer aanbiedingen

In België verliest Colruyt marktaandeel. AH en Jumbo zijn toetreders. In een offensief lanceert Colruyt zijn deals: promoties waarmee klanten tot twee jaar voorraad in één keer inslaan. Wekelijks biedt de site nieuwe promoties. Het gaat dan om non-food, zoals dierenvoeding, verzorgings- en onderhoudsartikelen, wasmiddel, papierwaren en babyartikelen. Opvallend, je kan via dit online platform ook steeds vaker A-merken inkopen. 

Met name AH profileert zich in België als een promotiekanon. Soms gaat dat te ver, vindt bijvoorbeeld Buurtsuper.be. Die hadden februari dit jaar geen goed woord over voor de 1+5-gratisactie van Albert Heijn België. Directeur Luc Ardies van Buurtsuper.be wilde dat minister van Economie Pierre-Yves Dermagne een onderzoek instelt, nu AH volgens hem mogelijk in overtreding is door met verlies te verkopen. Dat is verboden in België.

Wapen 4: Prijsgarantie voor trouwe klanten

De Duitse discounter Netto belooft aan trouwe klanten de prijzen van 200 essentiële producten niet te verhogen. De belofte geldt exclusief voor houders van een DeutschlandCard. Een klantenkaart waarin niet alleen de A-merkdiscounter, maar ook andere bedrijven participeren. 

De Inflations-Stop, zoals Netto het noemt, is eind mei ingegaan en geldt op geselecteerde groenten en fruit, verzorgingsproducten en vlees- en zuivelproducten.

Bron: Distrifood.nl

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy