Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (4)
Buurtsuper.be liet een grootschalig onderzoek uitvoeren bij 1.031 consumenten. Centrale vraag: waarom kiezen consumenten al dan niet voor een zelfstandige buurtsupermarkt? Deze zomer delen we elke week één belangrijke vaststelling. Dit is de vierde.
Conclusie 4: nabijheid en bereikbaarheid (te voet en met de fiets) zijn samen met zondagsopening de drie belangrijkste troeven voor de buurtsupermarkt
67% van de consumenten bezoeken de buurtsuper vooral voor de nabijheid ervan (bij huis of kantoor). 52% verwijst naar de opening op zondag(voormiddag) en feestdagen en 37% omdat ze te voet boodschappen kunnen doen.
De sociale drijfveren zoals ‘vriendelijkheid’, ‘persoonlijke service’ en ‘sociaal contact’ zijn voor de oudere consumenten belangrijkere drijfveren om de zelfstandige buurtsuper te bezoeken dan voor de jongere leeftijdsgroepen (bijvoorbeeld: voor ‘de vriendelijkheid’: 38% voor 65+ jaar, 27% voor 50-64 jaar tegenover 21% bij -50 jaar).
Meer weten? Check de andere conclusies hieronder of neem contact op via luc.ardies@buurtsuper.be.