Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (2)
Buurtsuper.be liet een grootschalig onderzoek uitvoeren bij 1.031 consumenten. Centrale vraag: waarom kiezen consumenten al dan niet voor een zelfstandige buurtsupermarkt? Deze zomer delen we elke week één belangrijke vaststelling. Dit is de tweede.
Conclusie 2: 40% van de consumenten vindt boodschappen doen leuk
De voornaamste reden om naar de winkel te gaan is om de producten zelf te kunnen kiezen (79% van respondenten). 49% kan dichtbij huis of kantoor boodschappen doen (waardoor thuisbezorging geen meerwaarde biedt). 40% vindt dat winkelen op zich gewoon leuk of gezellig is.
Het sociale aspect (‘Ik hou van het menselijk contact’) is voor 31% of bijna 1 op 3 van belang, waarbij er een opvallend leeftijdseffect speelt: 15% van de jongste doelgroep (18-34 jaar) vindt dit belangrijk, bij 35-49 jaar groeit dat aantal tot 27%, bij 50-65 jaar is dat zelfs 38% en bij de oudste consumenten (65+ jaar) is dat sociaal aspect voor bijna 1 op 2 (45%) de belangrijkste redenen om zelf naar de winkel te gaan en boodschappen te doen.
Meer weten? Check de andere conclusies hieronder of neem contact op via luc.ardies@buurtsuper.be.