Het concurrentiële voordeel van de buurtsuper (1)
Buurtsuper.be liet een grootschalig onderzoek uitvoeren bij 1.031 consumenten. Centrale vraag: waarom kiezen consumenten al dan niet voor een zelfstandige buurtsupermarkt? Deze zomer delen we elke week één belangrijke vaststelling. Dit is de eerste.
Conclusie 1: onze dagelijkse boodschappen doen we nog altijd het liefst in een fysieke winkel
Spijts de opmars van het online winkelen, gaat bijna iedereen (97%) zelf regelmatig naar de fysieke winkel (supermarktenketens, discounts of zelfstandige buurtsupermarkten) om dagelijkse boodschappen te doen. Ongeveer één op de tien Vlamingen (9%) geeft aan om ook wel eens boodschappen online te bestellen om ze op te halen en eenzelfde aantal (9%) laat ze soms thuis beleveren.
Online boodschappen doen blijft dus vooralsnog vrij beperkt.
Opmerking: de studie heeft consumenten gevraagd hoe men boodschappen doet, het gaat hier dus niet over de thuisbezorgen van maaltijden zoals pizza’s, enz.
Meer weten? Check de andere conclusies hieronder of neem contact op via luc.ardies@buurtsuper.be.