Haalbare innovatie

5 min.

Winkelopeningen

In Helchteren kunnen consumenten én buurtsuperuitbaters terecht in een gloednieuwe pilotstore van SPAR Lambrechts Groep. “In deze winkel tonen  we de concepten en ideeën die we willen doortrekken naar onze zelfstandige winkeliers”, vertelt commercieel directeur Manu Suffeleers.

De markt evolueert en wijzigt enorm snel. Zelfstandige ondernemers kunnen heel moeilijk op elke innovatie springen. Dat begrijpen ze bij Lambrechts maar al te goed. “Deze winkel is ontwikkeld als een bron van inspiratie. Zo tonen we in de praktijk aan onze zelfstandige ondernemers waar we als groep naartoe willen”, vertelt Manu Suffeleers.  

“Er zitten elementen in die in de foodretail al langer bestaan, maar nu pas de ontwikkelingsfase voorbij zijn. Een mooi voorbeeld daarvan zijn elektronische shelf labels, de cashvrije kassa’s en de self scans. Dat zijn toepassingen die al even op de markt zijn, maar nu pas betaalbaar en dus haalbaar voor onze winkeliers.” 

Een aantal van de geïmplementeerde toepassingen zijn niet nieuw, maar nu pas betaalbaar voor onze winkeliers.

Manu Suffeleers

Winkelbeleving

In de nieuwe winkel ontdekken SPAR-uitbaters hoe ze hun verse voeding op een moderne, aantrekkelijke manier kunnen presenteren, alsook welke afdelingen binnen het versaanbod meer aandacht mogen krijgen. “Een mooi voorbeeld is het aperitiefmoment, dat alsmaar belangrijker wordt voor de consument. Dat heeft zich in de winkel vertaald in een aparte afdeling."

"Maar het gaat evengoed over het type meubel per afdeling. In ons kaasmeubel kunnen we de kaasafdeling als één overzichtelijk geheel voorstellen. Het groeiende on-the-go segment is in deze winkel natuurlijk ook aanwezig in de vorm van een uitgebreide broodjesbar, verse sappen, verse koffie en dergelijke meer.”

Ook het winkelbelevingselement komt in de pilotstore duidelijk tot uiting. “We brengen de activiteit van het atelier meer naar de winkel en stappen af van het klassieke herverpakken. We zoeken naar toepassingen waarin we zelf ingrediënten gaan samenbrengen om een kwalitatief hoger product aan te bieden. Zo lopen er testprojecten met verse Italiaanse pastagerechten, koude salades, huisgemaakte pizza’s, verse smeersalades enzovoort.” 

Je ziet in de winkel ook dat er voor nieuwe en warme materialen, houtsoorten, kleuren en groenaccenten werd gekozen. Allemaal zaken die in hun totaliteit voor een heel vernieuwende look en feel zorgen. 

Je kan in veel foodtrends meegaan, maar uiteindelijk moet elke investering zich op termijn terugverdienen.

“Doorgaans is het zo dat, wanneer een winkelier een remodelling van zijn winkel plant, we samen deze pilot bezoeken en de nieuwe concepten in detail voorstellen”, besluit Manu. “Hij  of zij beslist uiteraard nog altijd zelf om te kiezen voor de innovaties of niet. Maar met dit praktijkvoorbeeld mét objectieve verkoopgegevens hebben we wel argumenten om hen te overtuigen. Want je kan in vele foodtrends meestappen, maar uiteindelijk moet elke investering zich op termijn wel terugverdienen.”  

Gerelateerde artikels

Alle Delhaize-winkels CO₂-neutraal
Eerste full online supermarkt
Eerste Belgische Albert Heijn XL

Actueel

Gesprek met de voorzitter
Lunar Gin

Moeder- of Vaderdagcadeau

Lunar Gin

1 min.
Eén op drie werknemers krijgt nooit compliment
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy