Groenten, fruit en chocolade fors duurder

3 min.

Alle supermarkten trokken het afgelopen jaar hun prijzen op, zo blijkt uit cijfers van databedrijf Daltix, dat voortdurend prijzen vergelijkt. Daltix heeft Colruyt Group als hoofdaandeelhouder, maar werkt voor de rest volledig onafhankelijk. 

Colruyt zelf trok z'n prijzen afgelopen jaar met 7,8% op. Al moet gezegd dat in de vergelijking uitsluitend producten zitten die bij elke retailer voorkomen, waardoor het voornamelijk om A-merken gaat. Huismerken verschillen van keten tot keten, waardoor vergelijken moeilijk is.

En toch zijn we nog (lang) niet aan het eind van de opwaartse beweging. Zeker niet op vlak van voedingsproducten, zo waarschuwt het Prijzenobservatorium van de FOD Economie in een rapport. De algemene inflatie stagneert de laatste maanden dan wel, voor voeding neemt ze nog in kracht toe. Afgelopen maand was voeding 14,5% duurder dan een jaar geleden. Plantaardige olie werd maar liefst 45,5% duurder, maar ook boter, melk en eieren behoren tot de top tien van hoogste stijgers.

Die stijging belooft bovendien nog even door te gaan. Het Prijzenobservatorium stelt vast dat de grondstofprijzen tussen augustus 2020 en mei 2022 bijna zijn verdubbeld, terwijl de afzetprijzen voor consumenten pas in april 2021 zijn beginnen toe te nemen. ''De stijging van de afzetprijzen is weliswaar aanzienlijk, maar minder groot dan de toename van de prijzen van de belangrijkste grondstoffen"", klinkt het. Met andere woorden: nog lang niet alle kosten zijn tot nu toe doorgerekend.

''En daar komt met de automatische loon- indexering nog een laag bij voor onze bedrijven", stelt Nicholas Courant van Fevia, dat de voedingsindustrie in ons land vertegenwoordigt. ''Bovendien blijven de energiekosten voor onze energie-intensieve bedrijven problematisch. Dat alles maakt het heel erg lastig." En dus komen er zware onderhandelingen aan tussen supermarkten en leveranciers.

In ieder geval ''zitten er nog prijsstijgingen aan te komen", voorspellen zowel Delhaize als Colruyt. Daar wijzen ze erop dat vooral de prijs van huismerken op dit moment kunstmatig laag wordt gehouden. Het is namelijk vooral met die producten dat de prijzenslag met de concurrentie wordt gevoerd. Sommige huismerkproducten worden op dit moment met verlies verkocht. Dat is niet langer houdbaar. Ine Tassignon van Delhaize: "We verwachten we prijsstijgingen voor dierenvoeding, chocolade, sauzen, conserven en deegwaren. Ook fruit en groenten zullen volgend jaar in prijs stijgen. Die zijn afgelopen jaar redelijk stabiel gebleven, dus daarbij verwachten we een inhaalbeweging."

Bron: Het Laatste Nieuws za. 31 dec. 2022

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy