Volgens ‘Great Place to Work’ en Jobat kan je aan de hand van deze 10 vragen ontdekken of jou organisatie een ‘Great Place to Work’ kan zijn:
1. Begin bij het begin. Passen nieuwe medewerkers goed bij jullie organisatiecultuur en worden ‘groentjes’ op een warme en originele manier welkom geheten?
2. Communicatie, communicatie, communicatie ... Weet je waar je organisatie voor staat en wat jullie gezamenlijke doel is? Beleef je een transparante communicatie waar openheid en authenticiteit centraal staan?
3. De beste baas. Heb je een leidinggevende die de waarden van je organisatie uitdraagt, bij elk contact en bij alles wat hij/zij doet? Komen woorden overeen met daden? Weet je wat je leidinggevende van jou verwacht en wat jij mag verwachten?
4. Jouw mening telt! Word je betrokken bij beslissingen die een invloed hebben op jou en je werkomgeving? Wordt er ruimte gelaten om fouten te maken en ervan te leren? Voel je je er goed bij om je stem te laten horen?
5. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Van aandacht voor ergonomie, tot samen sporten, van flexibele uren tot yoga op het werk. Schenkt jouw organisatie aandacht aan jouw welzijn?
6. Mijn werk is meer dan een job. Heb je het gevoel een belangrijk deel uit te maken van je organisatie? Uiteraard heeft jouw job betekentis en maakt elke medewerker een essentieel onderdeel uit van het grotere geheel!
7. Afwisselend, verschillend, verscheiden en divers. Is er aandacht voor diversiteit en inclusie? Wat je ook doet, of wie je ook bent, heeft iedereen een plekje binnen jouw organisatie?
8. Bloemetjes. Het is niet allemaal vanzelfsprekend. Wordt het geleverde werk regelmatig in de bloemetjes gezet? Worden schouderklopjes gegeven? Zorgt de fijne sfeer onder collega’s ervoor dat je met plezier naar het werk gaat?
9. Ontwikkel en ontplooi. Stilstaan is achteruitgaan, zegt men, en zeker als organisatie in steeds veranderende tijden is het belangrijk om perspectief aan medewerker te kunnen bieden. Krijg je de kans om opleidingen te volgen, uitdagingen aan te gaan en jezelf te ontwikkelen?
10. ‘Flex it up?’ Levert jouw organisatie inspanningen naar een flexibel en soepel beleid? Wordt er extra ingezet op communicatie en connectie? Hoe gaat je organisatie hiermee om?