Gen Z: een uitdaging voor de bedrijfswereld
Werkgevers ondervinden aan den lijve hoe moeilijk het dezer dagen is om geschikt en blijvend personeel te vinden. ‘Gen Z’, nu grofweg tussen 13 en 25 jaar, is sociaal-economisch onberekenbaar, heet dat dan… Lees hier een interessant artikel over Gen Z dat afgelopen weekend in Het Nieuwsblad verscheen.
De jongste jongeren op de arbeidsmarkt zijn een generatie apart. Dat ze niet hard willen werken, voortdurend hun grenzen stellen en een flat white koffie verkiezen boven een overuur. De jeugd is niet meer die van twintig jaar geleden. Vroeger moesten ze flexibel zijn, nu vrágen ze flexibiliteit. Het gezin, de hobby’s en de levenskwaliteit willen ze niet meer laten schieten voor hun carrière. Stabiliteit, een hoog loon en prestigieuze titel verbleken bij de waarde die jongeren nu hechten aan werk dat hun interesses en passies weerspiegelt. Ze stellen zich vragen over de sociale relevantie van een bedrijf, de reputatie en het sociale klimaat. Kortom, ze zullen niet zomaar de eerste de beste job aannemen, wat in sommige sectoren leidt tot een strijd om talent.
Klopt dit allemaal wel? En zo ja, wat doe je eraan als werkgever?
Download hieronder een interessant artikel over Gen Z dat afgelopen weekend in Het Nieuwsblad verscheen.