Gekozen Product van het Jaar 2025

4 min.

Productnieuws

Consumentengedrag evolueert (over)duidelijk synchroon met wat er in de wereld gebeurt. ‘Gekozen Product van het Jaar’ levert, dankzij de uitgebreide informatie die jaarlijks tijdens de wedstrijd wordt verzameld, steevast waardevolle inzichten voor merken én consumenten. De bekendmaking van de winnaars anno 2025 is dan ook dé gelegenheid om een balans op te maken van de consumptietrends in België van de afgelopen tien jaar, waarin de coronacrisis en de daaropvolgende economische crisis een directe impact hebben gehad op de keuzes van consumenten.

Gekozen Product van het Jaar 2025

‘Gekozen Product van het Jaar’ organiseert jaarlijks in België (en in 39 andere landen) een wedstrijd waarin de consument én enkel de consument de enige beoordelaar is. Hij en hij alleen beslist welke merken en producten zijn voorkeur wegdragen, en dat in 4 categorieën :

  • Gekozen Product van het Jaar
  • Gekozen Merk van het Jaar
  • Gekozen Huismerk van het Jaar en
  • Gekozen Winkelketen van het Jaar

Een uitgebreid overzicht van de winnaars vind je via onderstaande link terug.

Welke consumententrends vallen op?

Belgen kiezen steeds meer voor ‘aperitiefmomenten’

De Belg staat bekend als Bourgondiër, die houdt van sfeer en gezelligheid. Ook met minder koopkracht past hij zich aan. Mede daarom winnen aperitiefproducten terrein, want het aperitieven gebeurt uitgebreider dan vroeger

Lokale innovaties winnen binnen deze categorie ook aan terrein

Binnen het aperitieven blijkt ook de trend van alcoholvrije dranken stevig ingeburgerd op de Belgische markt

Verantwoorde consumptie, geleid door budget

Belgische consumenten maken steeds vaker verantwoorde en gezondere voedingskeuzes, gedreven door een groeiend gezondheids- en milieubewustzijn.

Tegelijkertijd heeft de recente inflatie hun koopgedrag beïnvloed. Waar tussen 2014 en 2021 een verschuiving naar duurdere prijsklassen zichtbaar was, is sinds 2022 net een trend naar goedkopere opties merkbaar.

Ondanks deze prijsgevoeligheid blijft de vraag naar lokale en biologische producten toenemen, al blijft de beschikbaarheid daarvan beperkt.

De Belgen consumeren niet minder, maar anders

In de afgelopen tien jaar heeft ‘Gekozen Product van het Jaar’ een waardegroei maar tegelijk een volumedaling in de consumptie waargenomen. De Belgen kopen dus minder maar maken meer bewuste keuzes in hun voedingsuitgaven.

De aankoop van ‘technologische producten’ zoals Gsm’s en iPad ’s wegen daarentegen zwaarder in hun budget.

Deze volumedaling vindt deels haar verklaring in de samenstelling van de huishoudens en het dalende geboortecijfer.

De Belgen zijn ook geneigd om minder vlees te eten. Dit leidt tot een toename van plantaardige, veganistische en met proteïnen verrijkte producten.

Na de Covid-19-pandemie is de consumptie van biologische producten sterk gedaald, maar deze lijkt nu weer licht toe te nemen.

Over het geheel genomen laat de FMCG-sector een waardegroei van 4,5% opmeten, grotendeels als gevolg van de inflatie.

Gerelateerde artikels

Tomélon mini-watermeloenen
Fiordifrutta fruitspread

Nu in 21 smaken verkrijgbaar

Fiordifrutta fruitspread

2 min.
Bier van Bjorn Sorel wint nationale thuisbrouwwedstrijd

Actueel

Supermarkten krijgen concurrentie uit China
Tony’s Chocolonely bij de invloedrijkste bedrijven ter wereld
Chimay lanceert eerste blikken
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy