Ferrero terugroepactie

4 min.

In kader van de terugroepactie van bepaalde chocoladeproducten van producent Ferrero en door de initieel verwarrende communicatie van het chocoladebedrijf, bestaat er bij consumenten en verkopers onduidelijkheid. Niet alle verkooppunten lijken op de hoogte te zijn dat zij klanten met teruggeroepen producten moeten vervangen of terugbetalen wanneer die zich aanbieden.

Er bestaat heel wat verwarring rond de terugroepactie van bepaalde producten van chocoladeproducent Ferrero. Door de communicatie van de producent ontstond de indruk dat consumenten enkel rechtstreeks met Ferrero terugbetaling konden vragen voor hun aankoop en hun product terugsturen. Dat klopt niet.

Staatssecretaris voor consumenten nam contact op met een aantal retailers en met de sectorfederatie Comeos om ervoor te zorgen dat de regels rond terugname overal correct worden toegepast.  

Consumenten kunnen zich evengoed direct tot de verkoper wenden om daar vervanging of terugbetaling te vragen. Rechtstreeks opsturen naar de producent kan, maar moet alleszins kosteloos zijn. Ook over dat laatste aspect was er in de initiële communicatie van Ferrero onduidelijkheid. Ferrero paste op aandringen van de staatssecretaris zijn communicatie aan om in overeenstemming te zijn met de regels. 

Consumenten kunnen zich evengoed direct tot de verkoper wenden om daar vervanging of terugbetaling te vragen.

De Bleeker wijst er ook nog op dat het economisch recht bepaalt dat supermarkten die onjuiste of misleidende informatie verstrekken aan de consument over diens rechten, waaronder het recht op vervanging of terugbetaling conform de wettelijke garantie, een geldboete riskeren die kan oplopen tot 80.000 euro. De Staatssecretaris zal de Economische Inspectie vragen om meldingen hieromtrent nauw op te volgen.  

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker: “Consumenten die de teruggeroepen Ferrero-producten kochten, moeten die zonder veel moeite kunnen terugbrengen en correct worden terugbetaald. Wie zo'n product in huis haalde, wil dat het liefst zo snel mogelijk weer uit de weg, zeker met kinderen in de buurt. Een correcte terugbetaling zonder veel poespas is daarbij simpelweg evident."

Consumenten die de betrokken Ferrero-producten in huis haalden, kunnen die dus gewoon terugbrengen naar de handelaar en daar een vervanging of terugbetaling vragen. In principe kan de verkoper daarvoor een aankoopbewijs vragen. Een groot aantal supermarkten lieten intussen echter al weten dat niet te zullen doen. 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy