Februari zonder supermarkt
Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over en maand zonder supermarkt en andere bizarre ideeën.
De korteketenorganisaties Boeren & Buren, Voedselteams, Linked.Farm, Wervel en BioForum bundelden in februari de krachten om de consument aan te zetten om deze maand géén supermarkt te bezoeken. Zeg nog eens?
Dit gaat eerlijk gezegd mijn boerenverstand te boven. We hebben al heel wat initiatieven genomen om onze leden te koppelen aan lokale boeren en telers. Events zoals ‘Boer zoekt Buurtsuper’ waarbij een smaakbeurs werd georganiseerd met speed dating tussen buurtsupermarkten en boeren, tal van inspirerende praktijkgetuigenissen in onze media over zelfstandige supermarkten die hun lokale boer en buur een mooie plaats geven in de versafdeling, enz.
Gelukkig maar dat de boeren die wij ontmoeten wél de meerwaarde en meerverkoop appreciëren die ze realiseren via hun buurtsuper.
Toegegeven, een hoeveverkoop maakt de keten nog korter dan via de de plaatselijke en zelfstandige supermarkt. Maar je kan de klant ook uitnodigen om tijdens het hoevebezoek direct onder de koe te kruipen om nog versere melk te smaken ...
Tal van studies wijzen uit dat de consument van vandaag zijn boodschappen ook graag efficiënt doet. Als boeren en buurtsupers dan onderling overeenkomen om tegen een eerlijke prijs samen te werken, dan lijkt me dat een zeer lucratieve invulling van de korte keten.
Volgende maand dan maar ‘Maart Mét Buurtsuper’?
Actueel

Voor jou gelezen
Verdienmodel Nederlandse supermarkten onder druk
Lees artikel

Jumbo Sint-Truiden
Lokale en familiale verschilmakers
Lees artikel
