Extra beperkingen voor promoten ongezonde voeding
Er komen nog strengere regels voor reclame voor ongezonde voeding die op kinderen is gericht. Zo wordt de huidige leeftijdsgrens van 13 jaar verhoogd naar 16 jaar en wordt ook de controle strenger.
“Er waren meer maatregelen nodig om de epidemie van overgewicht bij kinderen aan te pakken”, zegt Vlaams minister van Jeugd en Media Benjamin Dalle (CD&V). “De bedoeling is dat voor snoep en suikerhoudende frisdranken straks geen reclame meer wordt gemaakt richting -16-jarigen.”
Bijvoorbeeld door voor die producten geen reclame te maken voor en na tv-programma's die populair zijn bij jongeren van die leeftijd. De kijkcijfers, die ook oplijsten hoe populair een programma is in de verschillende leeftijdscategorieën, gelden daarbij als leidraad.
Bovendien zal er een verbod komen om in voedingsreclame kinderen als consument op te voeren. Kinderen laten zich immers door leeftijdsgenoten inspireren.
Dalle vraagt ook dat er bij de Jury voor Eerlijke Reclamepraktijken (JEP) meer expertise komt rond gezondheidsreclame. “Zodat eventuele klachten over reclamecampagnes voor ijsjes, snoep of bijvoorbeeld frisdranken met meer kennis van zaken kunnen worden beoordeeld. Nu is er bij de JEP niemand in die materie gespecialiseerd.”
Alles zou in juni van dit jaar ingang moeten vinden.