"Er zullen prijsverlagingen komen in onze winkels"

3 min.

Ahold Delhaize-topman Frans Muller liet vandaag in De Tijd een opvallende uitspraak optekenen: "In Europa bedraagt onze winstmarge 2,8%. Fabrikanten hebben veel grotere marges en moeten hun prijzen verlagen."

Lees het artikel hieronder.

De Nederlandse winkelgroep Ahold Delhaize kon woensdag puike kwartaalcijfers voorleggen. Zowel de winst als de omzet lag hoger dan beursanalisten hadden voorspeld en het bedrijf ligt op koers om zijn jaardoelstelling te halen: een onder­liggende bedrijfswinst die 4% of meer van de omzet bedraagt. Toch was CEO Frans Muller niet helemaal tevreden.

"We danken onze resultaten aan de sterke dollar en aan de goede prestaties van onze Amerikaanse winkels, die goed waren voor 75% van de groepswinst. In Europa bedroeg de onderliggende bedrijfswinstmarge 2,8%. Dat is flinterdun en het doet pijn. Willen we een gezond bedrijf blijven, dan moeten we werk maken van de prestaties in Europa. Het is goed dat we Amerika hebben, maar we mogen er op de lange termijn niet te afhankelijk van zijn."

De grote boosdoener in Europa is de inflatie. In het eerste kwartaal moest Ahold Delhaize ook fors meer betalen voor energie. Daarnaast hebben fabrikanten hun prijzen in het voorbije jaar sterk opgevoerd. De supermarkten kunnen die gestegen kosten niet zomaar doorrekenen vanwege de grote concurrentie. Met grote gevolgen voor de winstmarge.

Tegelijk staat Ahold Delhaize onder maatschappelijke druk. Zeker in thuisland Nederland wordt het bedrijf op de korrel genomen vanwege de stevig opgelopen prijzen in het rek, terwijl burgers hun loon amper zagen stijgen en het daardoor moeilijker hebben om rond te komen. Muller erkent dat dat probleem zich "niet alleen voordoet bij de allerarmsten".

Maar het bedrijf onderneemt wel actie, zegt Muller. "Albert Heijn verkoopt 2.000 prijsfavorieten. Dat zijn scherp geprijsde alledaagse producten. We subsidiëren ze, want we vinden het niet verantwoord de prijzen te verhogen. We hebben ook 700 zulke producten bij Delhaize in België."

"Onze winst is hoog in absolute getallen (2,5 miljard euro netto in 2022, red.), maar kijk naar de dunne winstmarge. De prijzen in het rek krijgen wij doorgerekend van de industrie. Sommige levensmiddelen­bedrijven hebben winstmarges van 10 tot zelfs 20%." 

Door hun marges kunnen de voedings­bedrijven de consument tegemoetkomen, zegt Muller. "Wij eisen dat fabrikanten hun prijzen naar beneden halen zodra dat kan. Wij verwachten dat grote leveranciers een bijdrage leveren nu zonnebloemolie, energie en andere grondstoffen aanzienlijk goedkoper zijn geworden. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen opdat gezinnen een goed bestaan leiden."

Zowel de omzet (21,6 miljard euro, +6,3% op vergelijkbare basis) als de bedrijfswinst (864 miljoen, +0,9%) van Ahold Delhaize lag in de eerste drie maanden van 2023 hoger dan analisten hadden verwacht. Het bedrijf werd in de laatste drie weken van het kwartaal getroffen door stakingen in België na de aankondiging de 128 winkels in eigen beheer te willen verzelf­standigen. De groep geeft geen globaal cijfer over de kostprijs van de sociale onrust. Ze vermeldt in haar rapport 15 miljoen euro ‘herstructureringskosten’.

Het beurshuis Degroof-Petercam raamt dat Ahold in het eerste kwartaal 100 miljoen euro omzet misliep door de stakingen. Een cijfer waarop topman Frans Muller niet wil reageren. "De stakingen hebben ons omzet en winst gekost, maar hoeveel precies kan ik u niet zeggen. Daarop komen we later terug."

Bron: De Tijd - Jens Cardinaels

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy