“Er wordt met promo’s gesmeten”

5 min.

In De Standaard beklaagt Jef Colruyt, voorzitter en ceo van Colruyt Group, zich over de ratrace om de laagste prijs en hoogste kortingen: “Er wordt met promo's gesmeten, terwijl de kosten stijgen. Niemand wil het vorig jaar gewonnen terrein opnieuw afgeven.” 

Colruyt verwacht dat de erg concurrentiële markt de rest van het jaar aanhoudt. Het waarschuwt dat daardoor de winstgevendheid dit jaar 'beduidend lager' zal zijn dan vorig jaar, toen - exclusief meerwaarden - 385 miljoen euro netto verdiend werd. '

"Vraag me niet hoeveel lager, maar het zal beduidend zijn", zegt ceo Jef Colruyt. Volgens hem zal vooral in de eerste helft van het boekjaar (dat op 30 september eindigt) het contrast groot zijn met de eerste helft van vorig jaar, toen de coronacrisis volop woedde. Minister van Economie Nathalie Muylle (CD&V) had toen een verbod opgelegd om promoties te voeren en dat was goed nieuws voor Colruyt. Het moest zijn prijzen niet verlagen in het kader van zijn laagste-prijzenstrategie.

Niet dat Colruyt vorig jaar een gemakkelijk jaar had. Consumenten winkelden vanwege corona dichter bij huis en dus in buurtwinkels. Doordat Colruyt minder van die winkels heeft dan andere supermarktbedrijven, groeide het minder dan de markt en verloor het voor het eerst in zeven jaar marktaandeel.

Typische Colruyt-klanten zoals nachtwinkels, de horeca en festivals waren dicht of gingen niet door. Er waren ook minder feesten. "Politietroepen, en ik zeg troepen, hebben ook nog eens belet dat klanten onze winkels konden bereiken door hen terug te sturen", zegt ook operationeel directeur Marc Hofman.

Het is hard werken en vechten. Terwijl de prijzen stijgen, wordt er door de supermarkten met kortingen gesmeten.

Jef Colruyt

Supermarkten die dankzij hun vele buurtwinkels vorig jaar terrein wonnen, doen er nu alles aan om het ingenomen terrein niet opnieuw kwijt te spelen. Daardoor is de markt erg competitief en promotioneel gedreven.

Colruyt blijft consequent zijn prijzen verlagen om de goedkoopste te zijn en dat weegt op de winst. "Het is hard werken en vechten", aldus Jef Colruyt, die bedenkingen heeft bij die prijzenslag. "Leveranciers verhogen hun prijzen vanwege de opgelopen inflatie. Terwijl de prijzen stijgen, wordt er door de supermarkten met kortingen gesmeten."

Colruyt voelt dan wel de druk, maar plooien zal het niet. "Wat er ook wordt geschreven of gezegd, we houden vast aan onze laagste-prijzenbeleid. Wie denkt dat we dit gaan opgeven, dwaalt", zegt Hofman vastberaden. Hij zei ook dat Colruyt niet paniekerig zal doen en uitpakken met kortetermijn-initiatieven. "We blijven investeren in onze sterktes en onze eigenheid. 

De druk op de markt zal alleszins niet snel afnemen. Supermarktbedrijven blijven nieuwe winkels openen terwijl er al een overaanbod is. De Nederlandse groep Jumbo zoekt in het zog van zijn Nederlandse concurrent Albert Heijn groei in Vlaanderen. Lidl laat zich al evenmin onbetuigd, wat druk zet op Aldi. En dan zijn er alternatieve spelers zoals HelloFresh en flitskoeriers die eveneens willen groeien.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy