En daar komt de ecoscore!

2 min.

Steeds meer supermarkten brengen de impact van hun producten op het milieu in kaart. In België wordt het voorbeeld van Colruyt met haar 'ecoscore' alvast gevolgd door Lidl en straks ook Carrefour. 

Net zoals de nutriscore deelt de ecoscore de levensmiddelen op in vijf categorieën, met A als een product met de laagste ecologische voetafdruk en E de hoogste.

De ecoscore houdt rekening met 16 factoren. Grondstoffen, landbouw­methode, verwerking, transport, verkoop, gebruik, afval en eventuele recyclage zijn goed voor een score tussen 0 en 100 punten. Daar kunnen tot 25 bonuspunten bijkomen of strafpunten afgaan in functie van ­certificaten als fair trade, bio, ­gerecycleerde verpakking, herkomst van het product en impact op de biodiversiteit.

Biologische honing in een plastic verpakking haalt in de eerste fase een score van 97,4, maar strandt op 79 ­door de niet-recycleerbare verpakking en de herkomst van de ingrediënten, het verre Nicaragua. Een lokale biohoning haalt 91 punten wegens de recycleerbare verpakking en de lokale herkomst. 80 tot 100 punten levert een A-score op. 60 tot 80 punten een B-score. C is goed voor 40 tot 60, D voor 20 tot 40. Voor E is dat 0 tot 20. 

Gerelateerde artikels

Voortaan slechts één test
Traditionele streekproducten
Op de fiets voor buurtsupers en speciaalzaken

Actueel

Voortaan slechts één test
Traditionele streekproducten
Op de fiets voor buurtsupers en speciaalzaken
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy