Economen stellen zich vragen bij ‘graaiflatie’ tot woord van het jaar

3 min.

Zowel de Vlamingen als de Nederlanders hebben massaal gekozen voor ‘graaiflatie’ als woord van het jaar. Daar zijn economen niet geheel gelukkig mee, want er is geen bewijs dat Belgische bedrijven zich schuldig maakten aan het proberen profiteren van de inflatie.

Lees hieronder het artikel uit het Laatste Nieuws hierover. 

De opvolger voor ‘klimaatklever’ is bekend. Het woord van het jaar 2023 is ‘graaiflatie’ maakte Van Dale bekend. Zo’n 15.000 mensen brachten hun stem uit, in Vlaanderen koos 36,7 procent voor graaiflatie. In Nederland was dat zelfs 65 procent.

We spreken van graaiflatie — afgeleid van het Engelse greedflation — wanneer bedrijven de inflatie misbruiken om hun prijzen te sterk te verhogen om meer winst te maken. “De vraag is dus niet of bedrijven hun prijzen hebben verhoogd”, zegt econome Jana Jonckheere van de Nationale Bank van België (NBB).

“De vraag is of ze de prijzen meer dan nodig hebben opgetrokken om hun winstmarges te verhogen.”Daarom onderzocht de NBB hoe het stond met de marges van Belgische bedrijven. Uit onderzoek bij ruim 100.000 ondernemingen bleken die winstmarges bijna overal gekrompen te zijn, zowel in 2022 als in 2023: geen graaiflatie dus. “Wel stelden we vast dat de winstmarges tussen 2014 en 2021 stelselmatig gegroeid zijn”, zegt Jonckheere. “Dat gaf de bedrijven een buffer om de fel gestegen kosten van de afgelopen twee jaar wat op te vangen.”

 

Dit toont dat de prijsstijgingen leven bij de mensen, maar er is geen economische basis voor.

Geert Noels, Econopolis

Ook Geert Noels, van vermogensbeheerder Econopolis, bevestigt dat er geen systematisch bewijs is van graaiflatie bij Belgische bedrijven. “Dat wil niet zeggen dat geen enkel bedrijf probeerde te profiteren. Maar het is zeker geen algemeen fenomeen dat bedrijven de prijzen verhogen uit hebzucht.”

Noels kan wel begrijpen waarom graaiflatie het woord van het jaar geworden is. “De prijsstijgingen leven onder de mensen. Dat die veroorzaakt worden door hebzuchtige bedrijven, dat slaat aan. Maar er is geen economische basis voor. Ik maak me niet populair door dat te zeggen, maar ik kan de thermometer ook maar aflezen zoals ik hem zie.”

Bron: Het Laatste Nieuws 

Gerelateerde artikels

Zoveel ballen in de lucht ...
Versheidsdatum bepaalt of btw op afhaalmaaltijden 12% wordt
Supermarkten behoren tot de top in voedselveiligheid

Actueel

Zoveel ballen in de lucht ...
Versheidsdatum bepaalt of btw op afhaalmaaltijden 12% wordt
Supermarkten behoren tot de top in voedselveiligheid
cover-van-supermag-dec25-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • PMO, partner in Personeel- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy