Digitalisering & impact op de winkelmedewerker (3)

2 min.

Winkels in zelfbediening en zogenaamde ‘geholpen zelfbediening’, zoals buurtsupermarkten, zetten steeds meer in op eigen bereidingen en extra diensten. Hierdoor kan een buurtsuper zich onderscheiden. Zeker als de winkelbeleving klanten goesting geeft om de fysieke winkel te bezoeken in plaats van alles online te bestellen, biedt dit een mooie positionering. Maar in welke mate kan je bepaalde extra diensten ook in extra marge vertalen?

Consumenten zijn sowieso bereid om hogere prijzen te betalen voor eigen bereidingen en aangezien die eigen bereidingen niet via een centrale hoeven te komen, is er sowieso een tussenschakel die vermeden wordt waardoor de marge voor de winkel wordt verhoogd. Maar kan je bepaalde extra diensten ook betalend maken voor de klant?

Voor een wijndegustatie in de winkel lijkt dat onwaarschijnlijk, maar als je bijvoorbeeld na sluitingstijd een workshop organiseert met wijndegustatie, zijn veel klanten bereid om hiervoor een bijdrage te betalen en heb je bijkomend kansen tot extra aankopen of zelfs nieuwe klanten. Evident dat je voor dit soort dienstverlening ook over medewerkers moet beschikken die over de juiste competenties beschikken. 

Impactstudie

Impactstudie

Buurtsuper.be heeft in samenwerking met Professor Gino Van Ossel (Vlerick Business School) een kwalitatief onderzoek gedaan naar de impact van de digitalisering op de medewerkers in de zelfstandige detailhandel.

In deze zomerreeks publiceren we wekelijks fragmenten van deze studie.

Buurtsuper.be-leden kunnen het integraal rapport opvragen via info@buurtsuper.be  

Studie opvragen

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy