Delhaize wordt Belhaize
Delhaize merkt dat de vraag naar Belgische producten in 2020 met meer dan 15 % is gestegen. Ze bedankt daarom haar 1.600 Belgische leveranciers en verandert voor één maand van naam : Delhaize wordt Belhaize.
70 % van producten in de 'Belhaize' winkels zijn van Belgische origine. De Covid-crisis heeft hierbij duidelijk als accelerator gewerkt.
De redenen waarom de klant hiervoor kiest zijn : kwaliteit, smaak, variatie, transparantie, duurzaamheid en de ondersteuning van de lokale economie. Volgens een onderzoek van Fairtrade van april 2020 geeft 42 % van de Belgen aan dat ze in de toekomst meer en meer bewust lokaal en Belgisch willen consumeren.
Win-win voor iedereen
Lokaal consumeren heeft heel wat voordelen voor iedereen. In de eerste plaats kan de klant zo rekenen op verse producten. Maar er is uiteraard ook een economisch aspect: de Belgische aankopen van Belhaize vertegenwoordigen namelijk een bedrag van 3 miljard euro per jaar. Een bedrag dat zo terugvloeit naar de lokale Belgische economie.
Mensen associëren Belgische producten vaak met klassiekers : witloof, appels, streekbieren, koekjes,… Maar vaak zijn er ook verrassende Belgische producten. Zo is er bijvoorbeeld al een uitgebreid gamma van kwaliteitsvolle Belgische wijnen en komt er binnenkort een assortiment Belgische thee.
Delhaize wordt Belhaize
In hele maand mei zullen de 1.600 Belgische producenten nog meer dan anders in de kijker staan in de Belhaize-winkels. Ook de producten zullen naar voor worden geschoven. Om dit extra te benadrukken zal Delhaize dus even Belhaize worden. Niet alleen het logo verandert, ook enkele verpakkingen zullen tijdelijk andere logo’s krijgen om hun lokale verankering extra te benadrukken.