Uit Delhaize’s jaarlijkse eindejaarsenquête blijkt dat 44% van de Belgen het kerstfeest thuis viert. Daarnaast geeft 29% aan dat ook voor eindejaar te zullen doen. De resultaten van de enquête vertonen gelijkaardige trends als vorig jaar, met enkele opmerkelijke elementen.
34% van de consumenten geeft zo bijvoorbeeld aan dat ze hun budget in het oog houden. In 2023 was dit nog 43%. Voor een optimale beleving en voorbereiding worden van de supermarkten voldoende voorraden, aantrekkelijk prijzen en promoties, maar zeker ook hoogstaande kwaliteit, service en comfort verwacht.
Klassieke feestmenu’s blijven populair, maar food sharing wint aan terrein, van tapenades, crackers en chips over aperitiefplanken tot hele menu’s om te delen. Hierop inspelend, introduceert Delhaize een nieuw gamma kleine gerechten die samen een volwaardige maaltijd vormen. Daarnaast blijven ook de klassieke ovenhapjes, mini burgers en de populaire zakouskis een groot deel van het assortiment uitmaken. In de aanloop naar de feesten stijgt bij Delahize de verkoop van het assortiment aperitiefsnacks tot maar liefst 45%.
Delhaize vergeet ook de minderbedeelden niet tijdens de feestdagen. Traditioneel organiseert het een inzamelingsactie voor de Voedselbanken. Klanten kunnen bons ter waarde van €3, €6 of €9 aan de kassa scannen of hun SuperPlus-punten in de MyDelhaize-app gebruiken om een donatie te doen. Vorig jaar kond Delahize dankzij deze inzamelactie 481.080 euro voor de Voedselbanken ophalen. De ambitie is er om minstens hetzelfde niveau te halen.