De Tijd: “Lege rekken in de supermarkt door prijzenoorlog”

3 min.

We lazen deze ochtend in De tijd dat Nestlé nu ook niet langer aan Colruyt levert, nadat de voedingsreus eerder zijn leveringen aan Albert Heijn had stopgezet. De supermarkten en voedingsbedrijven botsen over de hogere inflatie.

Het dispuut gaat onder andere om koffie van Nescafé, ontbijtgranen, Lion-snoeprepen en sommige Starbuckszijn-koffiecapsules. Omdat er al een tijd geen leveringen zijn geweest, wordt het dispuut voor de klanten zichtbaar in de vorm van lege winkelrekken.

De demarche komt er omdat Colruyt niet akkoord gaat met de hogere prijzen die Nestlé wil aanrekenen. Ondanks de moeilijkheden denken ingewijden dat Nestlé en Colruyt ‘op de korte termijn’ tot een akkoord kunnen komen.

De macro-economische moeilijkheden doen niet alleen Colruyt en Nestlé ruziën. Twee weken geleden zette Nestlé zijn leveringen aan Albert Heijn stop. Die zei dat Nestlé zijn prijzen met meer dan 20 % wil verhogen. De voedingsreus weerlegde dat. Het zou om hoogstens 10 procent %.

Eind vorig jaar weerde Colruyt producten van de voedingsgroepen Mondelez (Lu) en het Italiaanse Ferrero (Nutella). Daardoor verkoopt Colruyt al drie maanden geen kleine potten Nutella meer. Daar lijkt geen verandering meer in te komen. 

In Duitsland haalde de supermarktketen Edeka afgelopen najaar 150 producten van het cosmeticamerk L’Oréal uit de rekken. Ook producten van PepsiCo verdwenen na een prijzenconflict. In Nederland liepen de gesprekken tussen de supermarktketen Jumbo en de ontbijtgranenproducent Kellogg’s twee weken geleden spaak, met lege rekken tot gevolg. 

De supermarkten houden het been stijf omdat ze beducht zijn voor opportunistische leveranciers. De topmanagers van Jumbo en Colruyt gaven al aan dat sommige bedrijven hun prijzen harder willen verhogen dan dat de grondstofkosten stijgen. Albert Heijn vindt ook dat Nestlé zijn prijsstijgingen onvoldoende kan beargumenteren. Sommige supermarkten eisen de garantie dat de producenten hun prijzen verlagen zodra de grondstofprijzen dat doen.

Toch is het een illusie te denken dat de inflatie niet naar de supermarkt komt. ‘Geoorloofde prijsstijgingen’ staan de supermarkten wel toe. De prijzen in het schap stegen in de voorbije weken, blijkt uit data van het studiebureau Daltix. Delhaize, Aldi en Carrefour hebben hun prijzen in de voorbije maand met enkele procenten verhoogd. Volgens Test Aankoop stegen de prijzen in de Belgische supermarkten jaar op jaar met 2,19 %.

Bron: De Tijd - Jens Cardinaels

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy