De supermarkt 3.0: hogere lonen en lagere prijzen
Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over het alter ego van minister Dermarge.
Toegegeven, we hebben afgelopen maand heel wat knotsgekke voorstellen zien passeren, maar deze van Testaankoop spant toch wel de kroon.
Om de consument te beschermen tegen een nog verder oplopend kassaticket, pleit Testaankoop voor een zogenaamd 'anti-inflatiemandje' met daarin 100 à 200 producten die iedereen geregeld gebruikt. Supermarkten moeten die producten dan aan kostprijs verkopen. Zonder dat ze er winst op maken dus.
Vorige maand maakte de minister van Werk Pierre-Yves Dermagne - die overigens ook minister van Economie is - zich zorgen over de verkoop van de 128 Delhaize-winkels. De minister van Werk stelde prompt voor om franchisenemers en -gevers te beschouwen als één bedrijf waardoor de hogere lonen, evenals de syndicale vertegenwoordiging, ook van toepassing zouden blijven bij de zelfstandige franchisenemers.
Anderzijds wou de minister van Economie, zijn alter ego vermoed ik, tegelijkertijd de consument beschermen tegen de mogelijke prijsverhogingen die het gevolg zouden zijn van de verzelfstandiging van de Delhaize-winkels.
Een tegenstrijdigheid die kan tellen: enerzijds hogere lonen opleggen aan alle zelfstandige ondernemers en anderzijds bezorgd zijn om en pleiten voor lagere prijzen in de supermarkt.
Het deed me een beetje denken aan de ‘gilets jaunes’ die in Frankrijk tegen de hoge brandstofprijzen protesteerden en maandenlang het openbaar leven plat legden, samen met… de milieuactivisten. We hebben hier zowaar te maken met een politicus die de wensen van Testaankoop met die van de vakbonden zal verenigen. Il faut le faire.