Darkstores ten dode opgeschreven, samenwerking is de sleutel
In een interview met distrifood.nl zegt professor e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Cor Molenaar dat de ‘darkstores’ - magazijnen van online supermarkten waar geen winkelpunt aan is verbonden - ten dode opgeschreven zijn indien ze niet gaan samenwerken met supermarkten en andere retailers én zich meer focussen op vers.
In 2017 schreef Cor Molenaar een essay over de opkomst van e-commerce en onlinespelers, als Picnic en HelloFresh. “80 procent van mijn voorspelling is uitgekomen”, zegt hij. De ontwikkelingen zijn zelfs sneller gegaan maar niet in alles had hij gelijk. De professor had bijvoorbeeld meer verwacht van bestellen met spraak en de komst van Amazon.
Flitsbezorgers zoals Gorillas, Getir, Zapp en Flink hebben zich wel gemeld op de Nederlandse markt als uitdagers voor de supermarktbranche. “Flitsbezorgers groeien snel, maar oogsten ook veel kritiek over de overlast die hun magazijnen, de darkstores, geven”, zegt hij.
“Hun model is sociaal, maar ook kostentechnisch, niet langer houdbaar. De enige manier om te overleven is samenwerken met supermarkten en vanuit lokale winkels artikelen te leveren. Ze moeten worden ingebed binnen het supermarktmodel. Het beleveren vanuit lokale winkels vermindert ook hun kosten. Vooral wat betreft verse producten zie ik kansen voor flitsbezorgers.”
Cor MolenaarE-commerce leidt tot klantenbinding en je doet als retailer meer kennis op over je doelgroepen.
"Bovendien, waarom alleen een samenwerking met supers en niet met hele winkelgebieden, waarbij de supermarkt met zijn lokale en sociale functie centraal staat?", vraagt hij zich af. “De kosten dalen nog verder als je ook producten van de lokale ondernemers binnen een half uur gaat bezorgen. Dit helpt winkeliers, zoals kledingwinkels en slagers, ook in hun concurrentiestrijd met e-commerce.”
Valt e-commerce voor supermarkten eingelijk ooit winstgevend te maken? “Je moet kijken naar het hele concept. E-commerce leidt tot klantenbinding en je doet als retailer meer kennis op over je doelgroepen. Als je in zijn totaliteit maar marge maakt. Mensen kopen bij Albert Heijn of Jumbo. Ze weten vaak niet dat hier een franchiser achter zit. Maar als je als formule hecht aan ondernemerschap, dan zorg je ook dat ze voldoende worden gecompenseerd als er door e-commerce omzet uit hun marktgebied verdwijnt.”
Bron: distrifood.nl