Darkstores ten dode opgeschreven, samenwerking is de sleutel

4 min.

In een interview met distrifood.nl zegt professor e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Cor Molenaar dat de ‘darkstores’ - magazijnen van online supermarkten waar geen winkelpunt aan is verbonden - ten dode opgeschreven zijn indien ze niet gaan samenwerken met supermarkten en andere retailers én zich meer focussen op vers. 

In 2017 schreef Cor Molenaar een essay over de opkomst van e-commerce en onlinespelers, als Picnic en HelloFresh. “80 procent van mijn voorspelling is uitgekomen”, zegt hij. De ontwikkelingen zijn zelfs sneller gegaan maar niet in alles had hij gelijk. De professor had bijvoorbeeld meer verwacht van bestellen met spraak en de komst van Amazon. 

Flitsbezorgers zoals Gorillas, Getir, Zapp en Flink hebben zich wel gemeld op de Nederlandse markt als uitdagers voor de supermarktbranche. “Flitsbezorgers groeien snel, maar oogsten ook veel kritiek over de overlast die hun magazijnen, de darkstores, geven”, zegt hij. 

“Hun model is sociaal, maar ook kostentechnisch, niet langer houdbaar. De enige manier om te overleven is samenwerken met supermarkten en vanuit lokale winkels artikelen te leveren. Ze moeten worden ingebed binnen het supermarktmodel. Het beleveren vanuit lokale winkels vermindert ook hun kosten. Vooral wat betreft verse producten zie ik kansen voor flitsbezorgers.”

E-commerce leidt tot klantenbinding en je doet als retailer meer kennis op over je doelgroepen.

Cor Molenaar

"Bovendien, waarom alleen een samenwerking met supers en niet met hele winkelgebieden, waarbij de supermarkt met zijn lokale en sociale functie centraal staat?", vraagt hij zich af. “De kosten dalen nog verder als je ook producten van de lokale ondernemers binnen een half uur gaat bezorgen. Dit helpt winkeliers, zoals kledingwinkels en slagers, ook in hun concurrentiestrijd met e-commerce.”

Valt e-commerce voor supermarkten eingelijk ooit winstgevend te maken? “Je moet kijken naar het hele concept. E-commerce leidt tot klantenbinding en je doet als retailer meer kennis op over je doelgroepen. Als je in zijn totaliteit maar marge maakt. Mensen kopen bij Albert Heijn of Jumbo. Ze weten vaak niet dat hier een franchiser achter zit. Maar als je als formule hecht aan ondernemerschap, dan zorg je ook dat ze voldoende worden gecompenseerd als er door e-commerce omzet uit hun marktgebied verdwijnt.”

Bron: distrifood.nl

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy