Consument gaat op zoek naar goedkopere alternatieven

3 min.

De VLAM monitort continu de aankopen van 6.000 Belgische huishoudens via het GfK consumerscanpanel. Uit die gegevens blijkt dat er een terugval is van 1,9 % van de FMCG-bestedingen in de eerste zeven maanden van 2022. 

Die terugval is te verklaren door een volumedaling van 5,7 % en een stijging van de gemiddelde prijs van 4 %. De stijging van de gemiddelde prijs is het gevolg van een inflatie* van 5,7 % en een ‘down trading' van 1,6%. Down trading wil zeggen dat het aandeel van lage-prijs-producten in het assortiment wordt verhoogd. 

De Belgische koper probeert de hoge inflatie te compenseren door op zoek te gaan naar goedkopere alternatieven en/of kanalen. 

De daling van het marktaandeel van speciaalzaken zet zich dus ook in juli door. Ook de grootwarenhuizen hadden het moeilijk in de eerste maanden van 2022 maar dat stabiliseert zich nu. De versbestedingen bij hard discount nemen toe en ook de openbare markt doet het terug beter. De buurtsupermarkten behouden hun marktaandeel. 

Voor een gedetailleerd overzicht per productcategorie download het document hieronder. 

* De inflatiecijfers zijn gebaseerd op de gegevens van de Nationale Bank van België.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy