"Communicatie Testaankoop zorgt voor verschraling aanbod"

3 min.

Buurstuper.be en UNIZO hekelen de constante focus van Testaankoop op de prijs. “Testaankoop neemt de consument mee in een jacht op goedkope en zelfs dumpingprijzen. Dat ze daarmee een bom leggen onder de mogelijkheden tot verdere innovatie, ontwikkeling en een duurzame economie, zal hen worst wezen. Door ook in hun eigen communicatie te kiezen voor de goedkoopste manier, zorgen ze op lange termijn zo voor een verschraling van het aanbod."

Volgens een studie van consumentenorganisatie Testaankoop is de kwaliteit van huismerken gemiddeld beter dan die van A-merken. Om tot deze conclusie te komen werd, zo zegt de organisatie, voeding geproefd door een testpanel en voor verzorgingsproducten werden experts ingeschakeld voor een inhoudelijke beoordeling. 

De studie van consumentenorganisatie gaat volgens Buurtsuper.be en UNIZO veel te kort door de bocht. Er zijn gradaties in de kwaliteit van de huismerken, van puur low-budget tot vergelijkbaar met de A-merken. Dat een product goedkoop is, heeft altijd een reden. Er wordt minder geïnvesteerd in onderzoek, of de ingrediënten of de productiekosten zijn goedkoper.

Het Testaankoop-onderzoek houdt geen rekening met de duurzaamheidsaspecten waarmee producten worden gefabriceerd. Tot slot zullen huismerken de klant weinig of geen inzicht geven over de oorsprong van de producten en gaat compleet het voorbij aan de noodzakelijke promotie van onze binnenlandse producenten.   

Onze buurtsupermarkten hebben belang bij een evenwichtig aanbod waarbij zowel huis- als A-merken hun rol spelen.

Luc Ardies

Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Onze buurtsupermarkten hebben belang bij een evenwichtig aanbod waarbij zowel huis- als A-merken hun rol spelen. Enerzijds biedt een aanbod van goedkopere huismerken onze klanten, die voor sommige producten de goedkopere huismerken kiezen, hiertoe de kans. Anderzijds hebben buurtsupers de gekende en kwalitatieve A-merken nodig aangezien bepaalde klanten trouw blijven aan hun favoriete merk. Waar onze leden vooral om bekommerd zijn is dat zowel de huis- als A-merken hen de nodige marge bieden om te kunnen investeren in onze toekomst.” 

Danny Van Assche: “Testaankoop kiest voor de zoveelste keer voor de race to the bottom en heeft alleen ook voor de laagste prijzen. Dergelijke communicatie zal wellicht zorgen voor meer naambekendheid en abonnementen, maar het is op lange termijn niet in het voordeel van de consument. 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy