Carrefour overweegt exit uit België
De Franse groep Carrefour kondigde recent aan zich te willen concentreren op drie markten: Frankrijk, Spanje en Brazilië. Van België was in de communicatie geen sprake. Dat beloofde weinig goeds, want niet-prioritaire landen gaan bij Carrefour de deur uit.
Lees het artikel uit De Tijd hieronder.
Carrefour verkocht eerder dit jaar zijn Italiaanse winkels aan de lokale voedingsgroep NewPrinces voor 1 miljard euro. Ook de Poolse en Roemeense activiteiten staan te koop. Uit Argentinië overweegt Carrefour eveneens te vertrekken. Nu zou het bedrijf ook de Belgische activiteiten tegen het licht houden, dat vernam De Tijd.
Er staat veel op het spel, want Carrefour is na Colruyt Group en Delhaize de grootste supermarktketen van België. Het telt 40 grote hypermarkten, 440 Carrefour Market-supermarkten en 300 Carrefour Express-buurtwinkels. Op de hypermarkten en 43 supermarkten na zijn bijna alle winkels in handen van zelfstandige uitbaters. Er werken 10.000 mensen bij het bedrijf.
Carrefour heeft het al lang moeilijk in ons land. De omzet blijft de jongste jaren rond 4 miljard euro schommelen. Nochtans was er in die periode veel inflatie, en dus stijgende productprijzen, wat impliceert dat de keten minder verkocht. Bijgevolg staat ook de winst onder druk. Sinds 2021 rapporteert de Belgische vennootschap van Carrefour een bedrijfsverlies. Hoewel het verlies in de voorbije jaren afnam, bedroeg het in 2024 nog steeds 2,9 miljoen euro. In zijn jaarverslag wees het Franse moederbedrijf de voorbije jaren herhaaldelijk op de zwakke prestaties in ons land. In 2021 klonk het dat alle landen behalve België hun winst hadden zien groeien. In 2022 zei Carrefour dan weer dat België woog op de winst.
De keten kan de oplopende concurrentie maar moeilijk de baas. Nieuwe ketens als Intermarché en Albert Heijn proberen met straffe kortingen klanten te winnen. Recent pakte Albert Heijn nog uit met een actie waarbij klanten zeven producten kregen voor de prijs van twee. In een reactie verlagen ook Aldi, Lidl en Colruyt bepaalde prijzen. Een dure concurrent als Delhaize worstelt daar ook mee, maar slaagt erin zijn hogere prijzen te verantwoorden met meer service. Door bijvoorbeeld zijn winkels te openen op zondag, door de thuislevering van online bestelde boodschappen en door onlinebestellingen zonder servicekosten aan te bieden in afhaalpunten.
Carrefour zit vast, luidt in de sector de analyse. Tekenend is dat de keten al twee jaar probeert haar grote hypermarkten op zondag te openen, maar daarin niet slaagt. De Belgische winkels zijn al een probleemkind sinds Carrefour in 2000 de toenmalige GB-supermarkten overnam en actief werd in België. De Franse directie moest sinds de overname al twee keer de botte bijl bovenhalen. In 2010 schrapte het bedrijf 1.700 Belgische jobs. In 2018 haalde het opnieuw het mes boven om 1.233 jobs weg te snijden.
Vooral de 40 grote hypermarkten presteren ondermaats. Dat is nefast, want ze tekenen voor de helft van de omzet. Ten tijde van de ontslagronde in 2018 maakte liefst de helft verlies. Tijdens de herstructureringen gingen er hypermarkten dicht en werden enkele verkleind tot supermarkt. Het is niet bekend of er sindsdien een verbetering was of een verslechtering.
Carrefour is niet de enige uitbater van hypermarkten die in de problemen zit. Cora houdt een uitverkoop, want na aanhoudende verliezen stopt de keten er eind dit jaar mee. Carrefour geeft kennelijk de voorkeur aan een overnemer.
Bron: De Tijd
Actueel
Voor jou gelezen
Carrefour overweegt exit uit België
Lees artikel
Carrefour Express Oudenaarde
Een sterk team gebouwd op motivatie en diversiteit
Lees artikel