Omzetwinst dankzij zelfstandige Express-winkels
Dankzij de coronacrisis hebben de Belgische vestigingen van de Carrefour-supermarktengroep vorig jaar een omzet gedraaid van 4,5 miljard of 8,3% meer dan in 2019. De Franse keten claimt ook marktaandeel te hebben gewonnen.
De goede commerciële resultaten zijn welgekomen voor Carrefour. In het laatste kwartaal van 2018 en het hele jaar 2019 keek de keten in ons land nog aan tegen teruglopende verkoopcijfers. In 2020 keerde dat.
In het eerste kwartaal lag de omzet 6,2% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het tweede kwartaal was dat zelfs 15,9% meer. In het derde bedroeg de vooruitgang 5,4% en in het vierde kwam er een plus van 5,7% op het bord.
Carrefour profiteerde duidelijk van de hamsteraankopen tijdens de coronacrisis. Ook speelde mee dat de keten in ons land een ruim netwerk heeft aan de zelfstandige Express-winkels. Uit besmettingsvrees kozen veel mensen voor dergelijke lokale winkels, al deden ook de middelgrote hypermarkten in de stadsrand het goed.
Naast 40 hypermarkten heeft Carrefour in ons land 442 supermarkten en 305 gemakswinkels zoals de Express-verkooppunten.
De Franse keten zegt in ons land ook marktaandeel te hebben gewonnen. Het zou van 17,8% naar 18,2% zijn gestegen, wat ze onder meer toeschrijft aan haar prijsinvesteringen. Ze nam immers de beslissing om de prijzen van 20.000 producten te bevriezen.