Carrefour blijft omzet verliezen in België
In het vierde kwartaal was het verdere verlies al teruggevallen tot 1,1. Volgens het bedrijf was dit onder meer het gevolg van zijn beslissing om te investeren in prijsdalingen. In november werden zowat 1.000 producten, zowel van bekende merken als onder eigen enseigne, goedkoper. "Maar we bleven bestraft voor een daling van de markt van de snel roterende goederen", aldus Carrefour.
Het verder verbeteren van de verkoopinspanningen wordt nu het werk van een nieuwe topman. François-Melchior de Polignac volgde aan het hoofd van de Belgische Carrefour-tak Guillaume de Colonges op. De Polignac was in Brussel al algemeen directeur tussen 2013 en 2017. Voor de dagelijkse leiding blijft hij rekenen op Geoffroy Gersdorff.
Internationaal deed Carrefour het vorig jaar wel behoorlijk. De globale omzet van de warenhuisgroep klokte af op 80,7 miljard euro. Dat was op vergelijkbare basis 3,1% meer dan in 2018 en meer dan verwacht door het gros van de financiële analisten. Bovendien zou de courante winst door een goed vierde kwartaal op 2,09 miljard euro afsluiten.
Carrefour zegt intussen ook op schema te zitten om zijn ambities tegen 2022 waar te maken. Dat jaar wil het concern voor 4,2 miljard euro online verkopen. Vorig jaar steeg de teller alvast van 1,0 miljard euro naar 1,3 miljard euro. Ook wil Carrefour tegen 2022 voor 4,8 miljard euro aan bio-producten slijten. Hier zat het bedrijf eind vorig jaar al aan 2,3 miljard euro.