Carrefour bevriest prijs van 100 producten in Frankrijk

2 min.

De Franse supermarktgroep Carrefour gaat in zijn thuisland de prijzen bevriezen van 100 basisproducten van het huismerk. In ons land wordt aan een gelijkaardige actie gewerkt, maar meer details daarover zijn er voorlopig niet. 

Zo wil de groep naar eigen zeggen 'bijdragen aan het koopkrachtbehoud van de Fransen' te midden van torenhoge inflatie en de stijging van de levensduurte. Het gaat om producten van het huismerk, van voedingsmiddelen en dranken tot kuis- en verzorgingsproducten. Carrefour belooft de prijzen ervan zeker tot en met 30 november niet te verhogen. Met 1 september in het verschiet blokkeert Carrefour ook de prijzen van een aantal schoolbenodigdheden.

Ook in België werkt Carrefour aan een actie waarbij prijzen zouden bevroren worden, zo bevestigt een woordvoerder. Meer details zijn er voorlopig niet. De aankondiging wordt binnen enkele weken verwacht. Vandaag lanceert Carrefour in ons land een campagne onder het motto 'Actie Koopkracht'. In het kader van die campagne wordt het discountmerk Simpl onder de aandacht gebracht. Later volgen nog andere acties. Eerder werden ook al acties aangekondigd rond het begin van het schooljaar.

Het initiatief van Carrefour in Frankrijk is volgens retailspecialist Gino Van Ossel van de Vlerick Business School een reactie op supermarktketen E.Leclerc, die eerder uitpakte met een gelijkaardige actie. Dat Carrefour de prijzen bevriest van een aantal producten van het huismerk, is volgens Van Ossel niet toevallig.

“De contracten van huismerken lopen allicht over langere termijn, wat betekent dat de aankoopprijzen voor Carrefour over een langere periode vastliggen.” Volgens Van Ossel hangt er ook een marketingelement aan de prijzenactie. “Het is geen gebakken lucht, Carrefour doet echt wel een inspanning op het vlak van prijs, maar dat het gaat over 100 producten op een totaal van duizenden producten, zet alles wel in perspectief.”

De stijgende levensduurte zet ook andere supermarkten aan tot actie. Delhaize pakte uit met zijn Kleine Leeuwtjes, 500 basisproducten aan lage prijzen. “De prijzen worden verlaagd waar nodig maar niet bevroren. Niemand heeft een glazen bol”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Het is onmogelijk te zeggen hoe de kosten, zoals energie en lonen, zullen evolueren.”

Colruyt houdt vast aan zijn bekende formule. “Wij zullen onze prijzen dus niet bevriezen, maar blijven doen wat we altijd doen: onze klanten de laagste prijzen garanderen, elke dag opnieuw. Wel voorzien we de komende maanden bijkomende campagnes rond prijsbewustzijn en interessante acties. 

Bron: Het Belang van Limburg - di. 23 aug. 2022

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy