Cacaoprijzen stijgen, maar niet alle lokale chocoladeproducenten voelen dat


Productnieuws

De prijs van cacao, de grondstof voor elke chocoladebereiding, steeg vorige week naar nieuwe recordhoogtes. Niet alle chocoladefabrikanten voelen daar echter de gevolgen van.

We lazen hierover een interessant verhaal op de nieuwssite made in, lees het hieronder! 

“De verkoop tijdens de paasperiode heeft er bij ons alleszins niet onder geleden. Onze chocolade paashazen zijn allemaal de deur uit. En dat horen we ook bij heel wat collega’s in de streek. De prijsstijgingen vielen bij de ambachtelijke chocolatiers nog best mee. Tien jaar geleden verkochten wij onze holle chocolade nog aan 39 euro per kilogram. Nu is dat 48 euro. Dat is dus allesbehalve een extravagante verhoging”, vertelt zaakvoerder Dirk Bal van chocolatier Balerdon in Sint-Niklaas.

“De prijs van industriële chocolade die wordt gebruikt door grote fabrikanten van artikelen die je in grootwarenhuizen vindt, is wel fors gestegen. We merken in onze winkel dat heel wat consumenten daar wel afhaken en weer de kwaliteit van de ambachtelijke chocolatier ontdekken. Daar heb je niet alleen de zekerheid over de kwaliteit, maar krijg je er ook de creativiteit van een echte ambachtsman bij”, aldus Dirk. “Want net als mijn collega-chocolatiers kan je bij ons vaak unieke stukken vinden, waardoor we ons onderscheiden van de massaproductie.”

Bij het Lokerse chocoladebedrijf Belfine, dat rechtstreeks samenwerkt met cacaoboeren in Ivoorkust, ziet CEO Luk Patyn de prijsevolutie met lede ogen aan. “Maar net als alle andere fabrikanten dekken ook wij ons al één jaar op voorhand in. De prijzen van de cacao liggen dus al vast nog voor de oogst er is. Omdat die oogst vorig jaar in toplanden als Ghana en Ivoorkust 25 procent lager was dan verwacht, is de markt in paniek geschoten en hebben speculanten de prijs mee opgedreven. De oorzaak ligt dus allicht niet enkel bij het klimaat.”

Bij Belfine, en de meeste van hun collega’s, hebben ze daar tot op heden nog weinig last van. “Maar voor de komende Sinterklaas- en kerstperiode zal er toch een verhoging van de prijzen komen. Wij zullen de verhoging niet volledig doorrekenen aan onze klanten, maar uiteraard kunnen ook wij niet om de duurdere grondstoffen heen.”

Of die stijging zich nog verder zal doorzetten, durft Patyn niet te voorspellen. “Ik heb helaas geen glazen bol. Iedereen hoopt natuurlijk dat de prijzen stabiliseren of terug gaan dalen. Wij hebben wel een directe relatie met onze cacaoboeren in Ivoorkust en weten dus heel snel hoe de oogst evolueert en hoe de markt dus allicht zal reageren.”

Bron: www.made-in.be/oost-vlaanderen

Gerelateerde artikels

JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts
Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.

Actueel

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy