Buurtsupers scoren op ‘Vriendelijkheid’ en ‘Netheid’

3 min.

Zoals elk jaar ondervroeg GfK afgelopen december 5.000 Belgische huishoudens over hun perceptie van de verschillende supermarktformules in ons land. De beoordeling gebeurt op basis van 7 criteria die in drie groepen samengebracht worden:

  • Voordeel (promoties, lage prijzen);
  • Uitstraling (netheid van de winkel, versafdeling, groot assortiment, kwaliteit van de producten)
  • Vriendelijkheid.

De evolutie van die score wordt berekend op basis van die van de voorgaande winter, die index 100 krijgt. Een score boven 100 betekent een vooruitgang, een score onder 100 is een terugval.

De ondervraagde consumenten kennen de supermarkten een globale mooie score van 8,32/10 toe. Dat betekent dat de stijgende lijn in de algemene appreciatie door de consumenten van vorig jaar, zich blijft doorzetten (vorig jaar 8,22/10 op het winterrapport en 8,29/10 op het zomerrapport).

Niet geheel onverwacht scoren de ‘Buurtsupers’ het beste op ‘Vriendelijkheid’ (8,84/10 met index 101 tov vorig winterrapport!).

Maar hun globale score (8,24) stijgt eveneens met 1% wat maakt dat ze op alle vlakken vooruitgaan (‘Voordeel’ 7,70/10 met index 101 en ‘Uitstraling’ 8,36/10 met index 102). Opvallend is dus dat de ‘Buurtsupermarkten’ die nationaal aanwezig zijn goed scoren op vlak van ‘Voordeel’.

Naast de ‘obligate’ formules (Lidl 8,4 – Colruyt 8,4 - Aldi (8,1) scoren ook AD Delhaize (7,9) en Carrefour Market (7,9) beter dan ooit tevoren. Bij de ‘Vlaamse’ groepen is Albert Heijn afgetekend de beste op vlak van ‘Voordeel’ (8,4) voor Alvo (7,9) en Jumbo (7,8).

Op vlak van ‘Uitstraling’ leidt AD Delhaize (8,6) dan weer voor een trio met score 8,5 (Spar Colruyt, Delhaize en Colruyt) gevolgd door Lidl (8,4). Bij de ‘Vlaamse’ supermarkten bestaat de top drie uit Alvo (8,6), Albert Heijn (8,5) en Jumbo (8,4).

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy