Buurtsuper.be zet medewerkers van buurtsupers in de kijker

3 min.

De sector van de supermarkten en buurtwinkels krijgt steeds meer te maken met verandering. Daarom organiseerde Buurtsuper.be een studie om de toekomstige competenties van winkelmedewerkers te analyseren.

Lees hieronder het artikel uit De Zondag. 

De winkelsector is in volle transformatie. Terwijl steeds meer mensen ervoor kiezen om hun boodschappen van thuis te bestellen en te laten bezorgen, wil Buurtsuper  mensen opnieuw naar de fysieke winkel lokken. “De bedoeling van de campagne is niet zozeer gefocust op de klant, maar op onze werknemers”, zegt Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be. “Hoe de toekomst voor onze sector er ook uitziet, we weten dat online boodschappen doen nog sterk zal groeien in ons land. Daarbij zal ook de rol van het winkelpersoneel nog sterk veranderen.”

Op welke manieren dat zal zijn, zal nog moeten blijken. “Toch kunnen we wel met zekerheid zeggen dat het winkelpersoneel steeds meer servicegerichte taken zal moeten uitvoeren. Denk maar aan mensen die ervoor zorgen dat er geen problemen zijn bij zelfscankassa’s”, zegt Ardies. “De check-out is de plaats waar de klant zijn laatste en misschien wel belangrijkste indrukken opdoet over de klantvriendelijkheid van een buurtsuper. Met die servicegerichtheid willen we ook de winkelervaring van onze klanten bevorderen. Het moet mensen aanzetten om meer fysiek naar de winkel te komen.”

Vandaag voert Buurtsuper.be een campagne waarin winkelbedienden getuigen over waarom ze er graag werken. “Met succes”, weet Ardies te vertellen. “Onze Superbuurt campagne is intussen breed uitgerold en wordt gesmaakt bij het publiek. We hebben verschillende radio-spots laten maken die op Radio 2 werden uitgezonden en video’s voor de sociale media. Daarin vertellen onze winkelbedienden waarom ze zo graag in onze winkels werken. Wat merken we daar vooral? Dat sociaal contact één van de belangrijkste elementen voor hen is. Ook kunnen samenwerken en openstaan voor nieuwe dingen zijn zeer belangrijk.”
 
Tijdens de maand oktober kunnen klanten van buurtwinkels ook stemmen op hun favoriete winkel via de website www.superbuurt.be. “De buurtsuper die de meeste stemmen of bedankjes binnenrijft, wordt Buurtsuper van het jaar.” Nog voor die campagne van start ging, werkte de organisatie samen met de PXL Hogeschool om de toekomstige competenties van winkelmedewerkers te onderzoeken. “Vier zaken bleken in de toekomst belangrijker te zullen worden: flexibiliteit, veerkracht, leergierigheid en commercieel inzicht. We verwachten niet dat die zaken plots sterk zullen verbeteren. We staan natuurlijk al onze leden al te graag bij om hen te verbeteren.”

Bron: De Zondag - Glen Van Muylem

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy