Buurtsuper.be zet lokale voeding mee op de kaart

5 min.

Hilde Crevits, Vlaams minister van Economie, Landbouw en Voeding, VLAM en de federaties uit de voedingssector gaven gisteren de aftrap voor een initiatief dat het belang en de eigenheid van onze lokale voeding stevig en voor de lange termijn in de kijker zet. Het label 'Lekker van bij ons' zal de komende maanden en jaren breed worden gepromoot worden. 

Toch gaat dit over meer dan een label. 31 Vlaamse federaties en verenigingen uit de voedingssector, horeca en handel zetten de schouders onder een brede waaier van tastbare acties die de lokale voeding in de kijker zetten.

Buurtsuper.be is één van die roergangers. Luc Ardies van Buurtsuper.be en tevens voorzitter van de werf ‘Handel’: “We willen de Vlamingen chauvinistischer maken en onze leden aansporen om in de winkels lokale telers en streekproducenten de aandacht en ruimte te geven die ze verdienen. Eén van onze initiatieven zal eruit bestaan om inspiratietours en netwerkmomenten te organiseren tussen lokale telers, streekproducenten en buurtsupermarkten.”

We willen de Vlamingen chauvinistischer maken en winkels aansporen om lokale telers en streekproducenten de aandacht en ruimte te geven die ze verdienen.

Luc Ardies

Minister Crevits steekt haar enthousiasme over onze lokale voeding niet onder stoelen of banken: “Zowel de Belgische keuken als de basisproducten die er deel van uitmaken behoren tot de absolute wereldtop. We zetten de lokale voeding op de kaart zoals dat nog nooit eerder werd gedaan. Het ontwerpen van een logo is slechts een eerste stap, de kunst bestaat erin om te overtuigen en alle betrokken partners met de neus in dezelfde richting te krijgen. De alliantie die we hiervoor konden aanspreken is ongezien. Dit is geen stunt of eenmalige actie, het is de aftrap van een project dat we op lange termijn willen doorzetten.”

Het project wordt gedragen door de sterke schouders van 31 partners die in Vlaanderen een sleutelrol spelen in onze voeding. Zij schaarden zich op enkele maanden tijd achter één sterk gemeenschappelijk doel: blijvende aandacht aan onze lokale voeding geven en onderschrieven het 'Voedsel verbindt boer en burger' charter. 

De komende maanden zal er ingezet worden op het werven van ambassadeurs, het uitwerken van educatieve projecten en de maand van lokale voeding.

Lekker van bij ons

Retailers, horeca-uitbaters, verwerkers en producenten die zich engageren, zullen het gemeenschappelijk label ‘Ambassadeur Lekker van bij ons’ kunnen gebruiken. Hiervoor zijn fysieke en digitale dragers gemaakt waaronder een raamsticker, een muurplaat, een toogdisplay en een kledingpin. 

Naast het nieuwe label dat snel overal zal opduiken - op onder meer de deur van de de slager, het café en op de menukaart van het restaurant - zullen ook supermarkten aan de slag gaan met rayons, promostanden en -folders. Daarnaast wordt mei vanaf 2022 de maand van producten van bij ons. Tijdens deze maand zal de hele keten lokale voeding extra in de kijker zetten.

Gerelateerde artikels

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy