Bitter is op zoet na, favoriete smaak van de Belg


Witloof & koffie favoriet

De absolute favoriet tussen de selectie bitterproducten is witloof. Drie kwart van de Belgen eet dit graag. En koffie (70%) is zelfs geliefder dan zoete varianten zoals cola en limonade. Vervolledigen de top vijf van meest geliefde bittere producten: zwarte chocolade (69%), olijven (61%) en veldsla (60%). Al zijn er regionaal wel duidelijk verschillen. Zo zit koffie helemaal niet in de top vijf voor de Vlaams-Brabanders en kunnen olijven West-Vlamingen het minst bekoren (grafieken van deze verschillen per provincie vind je onderaan dit persbericht). Ook blijkt veldsla twee keer zo populair in Vlaanderen als in Wallonië. Walen hebben dan weer een opvallende voorkeur voor bittere zwarte chocola.

Vrouwen liever bitter dan mannen

Witloof, pompelmoes, radijsjes… liggen vooral op het bord van de vrouw. Zij kiest opvallend vaker voor bitter eten. Mannen winnen het op bittervlak enkel met koffiedrinken (75% tov 66%). Gemiddeld eten vier op de tien Belgen graag bitter, zowel in koude als warme gerechten. ‘Healthies’ koken een kwart meer met bittere producten en ‘foodies’ vallen dan weer voor bitter-cocktails. 45% van de Belgen lust trouwens graag een bitter aperitief zoals Aperol Spritz of Campari Tonic.

Bitter aperitieven in de zomer, bitter eten in de winter

Bittere dranken worden gezien als perfecte dorstlessers en brengen het zomergevoel instant naar boven. Vier op de tien Belgen, en bij de mannen zelfs de helft, heeft graag een bitter aperitief in de zomer. West- en Oost-Vlamingen zijn de grootste fans. Bitter eten associeert één op de drie Belgen met winterkost, Vlamingen twee keer zo vaak als Walen, met Limburgers en Vlaams-Brabanders op kop.

 

 

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy