Bikkelharde concurrentie en de anti-inflatiemaand
Testaankoop berekende dat een gezin van twee personen vandaag gemiddeld 527 euro per maand uitgeeft in de supermarkt. Dat is 88 euro meer dan een jaar geleden. De organisatie pleit daarom voor een 'anti-inflatiemaand'.
Lees hieronder het artikel in De Morgen hierover.
Testaankoop vraagt om een 'anti-inflatiemaand' in te voeren, waarbij de prijs van een honderdtal basisproducten in supermarkten, zoals brood, pasta, melk, kaas of water een tijdlang bevroren wordt.
Onder meer in Frankrijk en Griekenland wordt dat systeem al toegepast. De kans lijkt echter klein dat zo'n regeling er ook bij ons snel aankomt.
Tegenover buitenlandse supermarkten kampen supermarkten in ons land met een dubbel nadeel. Door het systeem van automatische indexering stijgen de loonkosten in ons land sneller dan in de buurlanden. Bovendien zit ons land met een hyperconcurrentiële markt. Er zijn in België 2,51 supermarkten per 10.000 inwoners, terwijl dat in pakweg Nederland maar 1,79 is.
Vorig jaar kwamen er zelfs nog 74 nieuwe winkels bij. De Nederlandse nieuwkomer Jumbo opende in december zijn 27ste Belgische supermarkt, concurrent Albert Heijn opende zijn 74ste.
Bron: De Morgen
Check hieronder de eerdere reactie van Buurtsuper.be op het Testaankoop-voorstel.