Bier uit de winkel van hier

3 min.

We vroegen bierjournalist Geert Van Lierde om zijn visie en advies rond de verkoop van lokale bieren. Zijn advies? “Een bezoek aan de brouwerij evenals het proeven, maakt bieren kiezen makkelijker.”

Zes op de tien glazen bier in ons land wordt thuis gedronken en bijgevolg aangekocht in de winkel. Winkeliers zijn dan ook cruciaal voor de promotie van biergastronomie en het inspelen op trends zoals ‘craft beer’, vertelt bierjournalist Geert Van Lierde. 

Bierstijlen die tegenwoordig worden gesmaakt zijn dorstlessende tot degustatieve saisons evenals op hout gerijpte bieren.

Bierjournalist Geert Van Lierde

Met zo’n 380 kleine en grote brouwerijen worden er in België enkele duizenden bieren gebrouwen. Omdat je die onmogelijk allemaal in je rekken kan plaatsen, moet je selecteren.

Zoek naar een evenwichtig aanbod, verspreid over verschillende bierstijlen. Pils, abdijbier, trappistenbier, zwaar blond bier en fruitbier behoren tot de klassiekers. Ook laag- en 
niet-alcoholische bieren verdienen een plaats. Voor heel typische bieren – zoals bruine en roodbruine bieren of lambiekbieren – is de vraag eerder streekgebonden. 

Bierstijlen die tegenwoordig worden gesmaakt zijn dorstlessende tot degustatieve saisons evenals op hout gerijpte bieren. Ook bio- en glutenvrije bieren winnen terrein. Met ‘limited editions’ en tijdelijke acties rond een specifieke bierstijl, bieren uit een bepaalde regio of van een minder bekende brouwerij spreek je bierliefhebbers altijd aan.

Een voorafgaand bezoek aan de brouwerij evenals het proeven van bieren van verschillende botteldata maakt je al een stuk wijzer.

Sympathie voor ‘craft brewers’

De voorbije jaren is het aantal ‘craft brewers’ in ons land verdubbeld waardoor er nu al meer dan 250 kleine (huis-)brouwerijtjes zijn die zich vooral lokaal positioneren. Uit sympathie wil je hen wellicht een plaats gunnen. Realiseer je evenwel dat de kwaliteit van sommige bieren op en af kan gaan.

Een voorafgaand bezoek aan de brouwerij evenals het proeven van bieren van verschillende botteldata maakt je al een stuk wijzer. Weet ook dat consumenten vasthouden aan enkele bieren. Zij drinken uit nieuwsgierigheid weleens een nieuwkomer maar dat impliceert niet dat zij het bier nadien nog aankopen.

Bij een kaas- en bierschotel voor meerdere personen kan je bijvoorbeeld één of meer 75 cl-flessen voorstellen.

Creëer bierbeleving

Klanten kiezen niet louter voor een bier, ze zoeken bierbeleving. Dat kan je gemakkelijk aanbieden door bijvoorbeeld combinaties van kaas, vlees, gevogelte, wild of vis bij een specifiek bier te suggereren. Bij een kaas- en bierschotel voor meerdere personen kan je bijvoorbeeld één of meer 75 cl-flessen voorstellen, want dat bier smaakt net dat tikkeltje anders dan in een 33 cl-fles.   

Feiten en cijfers

  • Vorig jaar werd door de horecalockdown 4,1 miljoen of 71,9% van de 5,7 miljoen hectoliter bier die in België wordt gedronken, verkocht via de voedingshandel. Normaal wordt zo’n 60% verkocht via winkels.
     
  • Bijna 8 op 10 glazen pils wordt thuis gedronken, net zoals 3 op 4 glazen alcoholvrij bier, tafelbier of luxe pilsbier.
     
  • Van degustatiebieren, zwaar blonde bieren, abdij- en trappistenbieren, witbieren, amberkleurige spéciale belge-bieren en bruine bieren wordt zo’n 60% aangekocht in de winkel. Fruitbieren worden evenveel thuis als op café gedronken.
     
  • Goed één op drie consumenten (34,8%) drinkt zijn bier liever thuis dan op café omdat het goedkoper is en het risico op alcoholcontroles onbestaande is.
Belgisch bier in ons DNA

Federatie van Belgische Brouwers

Belgisch bier in ons DNA

5 min.

Gerelateerde artikels

Groot geworden met mosselen
Aantal internetwinkels op 2 jaar met helft gestegen
Op de koffie met Wendy

Office manager van PMO

Op de koffie met Wendy

3 min.

Actueel

Groot geworden met mosselen
Aantal internetwinkels op 2 jaar met helft gestegen
Op de koffie met Wendy

Office manager van PMO

Op de koffie met Wendy

3 min.
cover-van-supermag-april-2022-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy