Belg wil meer duurzame verpakkingen

4 min.

Ruim een kwart van de Belgen kijkt in de eerste plaats niet naar zichzelf, maar vooral naar bedrijven en - in veel mindere mate naar overheid en politiek - om actie tegen de opwarming van de aarde te nemen en het behalen van de klimaatdoelstellingen. Volgens 80% van de ondervraagden is het verduurzamen van verpakkingen een noodzakelijk onderdeel van deze klimaataanpak. Deze ruime meerderheid van Belgen gelooft dat de verpakkingen van morgen 100% recycleerbaar en/of bio-afbreekbaar zullen zijn.

Naar aanleiding van de publicatie van haar duurzaamheidsrapport peilde Tetra Pak naar de opinie van de Belgen over de aanpak van het klimaat en de rol die verpakkingen erin spelen. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 9 op de 10 ondervraagden zichzelf als erg milieubewust beschouwen. Toch is het opmerkelijk dat bijna 2 op de 3 Belgen het eigen gedrag niet verduurzamen.

Hiervoor verwacht een kwart vooral dat bedrijven versneld zullen verduurzamen. Mensen verwachten nauwelijks dat de overheid en de politiek krachtdadig zullen ingrijpen. Amper 15% van de ondervraagden gelooft dat onze politici een belangrijke rol zullen spelen in de strijd tegen de klimaatopwarming.

Bijna 6 op de 10 is geneigd om meer producten te kopen in verpakkingen die gemaakt zijn van hernieuwbare, plantaardige grondstoffen.

Sorteren voor recyclage

Quasi alle Belgen geven alvast aan thuis te sorteren (97%). Bijna 2 op 3 geeft aan dat de overheid en de bedrijven het sorteren voor recyclage nog moeten versterken.

Bovendien geven bijna 6 op de 10 respondenten aan dat ze meer geneigd zijn om producten te kopen in verpakkingen die gemaakt zijn van hernieuwbare, plantaardige grondstoffen, dan wanneer de verpakking gemaakt is van fossiele grondstoffen. Voor 24% zit duurzaamheid van de verpakking zelfs in de top 5 van factoren die de meeste invloed hebben op hun consumentenkeuze.

Chakib Kara, Managing Director Tetra Pak France & Benelux

Tetra Pak biedt de meest duurzame verpakkingen voor voedingsmiddelen en dranken.

Chakib Kara, Managing Director Tetra Pak France & Benelux

Duurzame producten

1 op de 3 Belgen zegt dat informatie over de milieu-impact van het verpakte product en de verpakking op het etiket of de verpakking zelf moet staan. Ruim twee derde van de respondenten vinden dat dit vandaag nog niet het geval is en dat er te weinig of geen informatie over de milieu-impact gegeven wordt.

“De urgentie van de klimaataanpak staat buiten kijf. Voor Tetra Pak is dat al lang een uitgemaakte zaak en wij zijn dan ook zeer toegewijd om onze verantwoordelijkheid te nemen door te innoveren en samen te werken met de keten”, zegt Chakib Kara, Managing Director Tetra Pak France & Benelux.

"Zo zijn onze kartonverpakkingen nu grotendeels recycleerbaar. We werken bovendien maximaal met hernieuwbare grondstoffen en hernieuwbare energiebronnen. Het is onze doelstelling om al in 2030 de net-zero doelstelling te behalen voor onze eigen activiteiten en in 2050 voor de hele waardeketen. Hiermee schakelen we een stuk sneller dan de door Europa gestelde 2050 doelstelling. Tetra Pak verzekert zo de meest duurzame verpakkingen voor voedingsmiddelen en dranken te zijn."

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy