April, maand van de zuivel

4 min.

Productnieuws

Opdat zuivelproducten een evidente keuze blijven voor jouw klant, lanceert VLAM in april ‘de maand van de zuivel’ en worden er flink wat acties georganiseerd om jouw klant te inspireren met zuivel. Want zuivel is en blijft dan ook een belangrijk basisproduct in het eetgedrag van de Belg, zo besluit VLAM uit eigen onderzoek en cijfers van het markt-onderzoeksbureau GfK. Ontdek de conclusies hieronder.

Op een gemiddelde dag in 2020 at maar liefst 83% van de Belgen een zuivelproduct (tegenover 84% in 2017). We grijpen ongeveer vier keer per dag naar zuivel.

De Belg kocht in 2019 gemiddeld voor 113 euro aan kaas, goed voor 45% van de totale zuivelbesteding. Daarnaast besteedde hij 29 euro aan yoghurt, 27 euro aan witte melk, 19 euro aan boter, 17 euro aan ijs, 14 euro aan verse desserts, 10 euro aan room, 9 euro aan verse witte kaas,  6 euro aan gearomatiseerde melk (o.a. chocomelk) en nog 7 euro aan andere zuivelproducten (gefermenteerde melk, drinkyoghurt …). Op langere termijn winnen boter en ijs aan belang ten nadele van witte melk. 

Melk, yoghurt en kaas

Binnen witte melk blijft halfvolle melk veruit de belangrijkste categorie met een omzetaandeel van 63%. Volle melk wint de laatste jaren wel omzetaandeel.

Ook bij yoghurt doen de volle varianten het de laatste jaren in verhouding beter dan de magere varianten. De natuur- versies winnen wel marktaandeel ten koste van yoghurt met fruit en andere ingrediënten, maar de verhouding is nog steeds 30% – 70% in het voordeel van yoghurt met fruit en andere ingrediënten.

Binnen het kaasassortiment blijven harde kazen de belangrijkste categorie met een volumeaandeel van 53%. Op lange termijn groeit de zachte kaas (20% marktaandeel) en het kleine segment van schapen- en geitenkaas (4% marktaandeel).

Buurtsupermarkten winnen marktaandeel

90% van de zuivelaankopen passeren langs de kassa van de supermarkten. De marktleider DIS 1, waaronder de hypermarkten en de grotere supermarkten, is goed voor de helft van alle zuivelaankopen. Hard discount (Aldi en Lidl) is de nummer twee in de zuivelrayon met 24% marktaandeel.

De buurtsupermarkten wonnen de voorbije jaren marktaandeel: ze stegen van 15% in 2014 naar 17,1% in 2019. In de eerste helft van 2020 verloren ze evenwel licht marktaandeel ten voordele van vooral hard discount.

Melk & Zuivel & lekker veel inspiratie

Zuivel speelt een sterke rol in het dagelijkse leven van jouw klant. Om hem te blijven inspireren met de veelzijdigheid en culinaire mogelijkheden van zuivelproducten, lanceert VLAM in 2021 de campagne ‘Melk & Zuivel &…’, met steun van de Europese Unie.

Doorheen het jaar zal VLAM campagne voeren voor zuivelproducten, waarbij de maand april de belangrijkste periode zal vormen voor de consumentenacties. Vier weken lang inspireren ze je klant tijdens deze ‘maand van de zuivel’ met verrukkelijke zuivelrecepten in magazines, acties op het winkelpunt, een online campagne én partnerships met maaltijdbox-organisaties.

Zo laat VLAM jouw klant zien dat er veel verschillende zuivelproducten te vinden zijn op het winkelpunt én dat er van aperitief tot dessert heel wat mogelijk is. Profiteer als buurtsuper mee van de media-aandacht waarin VLAM investeert en zet in april ook in jouw zaak zuivelproducten extra in de kijker!

3 tips om zuivel in jouw buurtsuper in de spotlights te zetten

1. Maak een koelkast vrij waar je zuivelproducten in de kijker zet. Een mooie presentatie helpt je verkoop altijd vooruit.

2. Combineer met andere producten, bijvoorbeeld yoghurt met granola en vers fruit, en inspireer met recepten! Voor receptinspiratie, check www.lekkervanbijons.be

3. Controleer de website en social media van jouw zuivelleveranciers. Je vindt er ongetwijfeld leuke verhalen die jij ook kan delen op jouw media. 

Deze campagne van VLAM kadert in een informatie- en promotiecampagne met Europese financiering. Het programma is een initiatief van vijf Europese lidstaten (België, Frankrijk, Denemarken, Ierland en Noord-Ierland) voor het European Milk Forum (EMF), een non-profitorganisatie die informatie-initiatieven over melk en zuivelproducten ontwikkelt, opvolgt en uitwisselt binnen Europa.

De samensteller van deze promotiecampagne is als enige verantwoordelijk voor de inhoud ervan. De Europese Commissie en het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (Chafea) aanvaarden geen aansprakelijkheid voor het gebruik dat kan worden gemaakt van de informatie die het campagnemateriaal bevat.

Gerelateerde artikels

JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts
Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.

Actueel

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy