Albert Heijn geeft coronaboete aan leveranciers
Volgens de Nederlandse krant het Financieele Dagblad heeft Albert Heijn in zijn contracten met leveranciers een 'coronaboete' opgenomen. Ze zullen deze geven wanneer producten door epidemieën of pandemieën niet geleverd kunnen worden.
De krant beweert dit op basis van een kopie van de nieuwe leveringseisen die ze wist te bemachtigen. De boete kan oplopen tot tachtig procent van de orderwaarde. De nieuwe clausule is sinds 1 januari van kracht.
De supermarktketen kan de boete incasseren als de leverancier 98 % van de goederen levert of als één product niet leverbaar is. Albert Heijn sluit bovendien overheidsmaatregelen zoals een avondklok uit als excuus voor de leveranciers. Ook stakingen en arbeidsonrust kunnen niet ingeroepen worden.
De nieuwe voorwaarden zijn 'niet onderhandelbaar'. Of leveranciers al dan niet boetes ontvangen, wordt op weekbasis bepaald.
Volgens dezelfde krant zou een woordvoerder van Albert Heijn de coronaclausule als 'normaal' hebben bevonden. De boete wordt ingezet als een soort leveringsgarantie. Het zou daarnaast dienen als een 'compensatie als leveranciers steken laten vallen en ze klanten moeten teleurstellen'.